Total Pageviews

MU, MIM, MALA, JAWI, JAWA, MELAYU dan DUNIA



Di suatu group di dalam Facebook, ada orang tanya tentang siapa itu bani jawi dan apa pula itu melayu. Group ini adalah group FAB atau di kenali sebagai group 'forum atas bawah' yang pernah saya ceritakan tentang penutupannya.

Jadi, teringin lagi sekali saya mahu jelaskan apa maksud kesemuanya, kaitannya dengan peranan dajjal dan kenapa pentingnya tanah ini sehinggakan ramainya tok guru dan ulama silam, menegaskan supaya menjaga bumi bertuah ini. Dan apa pula kaitannya dengan kata-kata popular Hang Tuah "tak akan melayu hilang di dunia".
Ia bukanlah frasa kosong, tapi ia bermaksud yang sungguh mendalam. Hanya yang leka dan di buai fatamorgana duniawi saja yang meremeh-remehkan frasa itu. Itulah frasa wasiat yang harus masing jaga meskipun kewujudan Hang Tuah itu masih misteri buat kita semua.

Berikut adalah petikan dari wall post di dalam group FAB itu. Sekali saya minta maaf kerana ia mungkin suatu telahan yang tidak tepat dan mengunakan bahasa pasar.

.....................................................................................................................
Soalan:


 Erm...tumpang tanya.mana yang lagi tepat org melayu ke bani jawi???


Jawapan orang 1:


bagi bani jawi, salah satu hipotesis yg besa sya dengar, bermula apa bila kdatangan seorg nabi, nama nabi Lehi anak kpd Mennaseh.. Mendarat kt semenanjung emas ni berdekatan.... Lehi-Levi-Jevi-Jawi.. merong maha wangsa juga dikatakan mendarat di tempat yg sama.  kalo ikutkan hipotesis ni kiranya berlaku lepas banjir besar nabi nuh la.. Baru ujud bani jawi tu.. Tp yg sebelum banjir, masyarakat yg ujud tu saya xda info.. mgkin Madyan, Mada, Madayu.. Mu..Lehi dari keturunan Menasseh putra Yusuf putra Ya'qub putra Ismail putra Ibrahim.. cerita pasai lehi ada skit kt link sini.. http://www.mormonlocations
.com/index.php

Jawapan orang 2:


Kalau mengikut mulut guru sy,bani jawi ini berasal dari keturunan nabi ibrahim melalui isteri ke 3 iaitu siti kantharah.hasil dari isteri ketiga maka keluarlah satu kaum yg diberi nama bani jawi.namum sejarah ini telah dipadam oleh puak2 yahudi untuk menyembunyikan keturunan bani jawi itu sendiri kerana kita adalah sepupu kepada mereka.kita je yg x tahu.mereka tahu.wallahu'alam


Jawapan orang 3:


Nabi Nuh--->Ibrahim+Qeturah----->Madyan---->Iskandar Zulkanain------->Bani Jawi 1st line..........Nabi Ibrahim+Siti Sarah----->Nabi Ishaq------>Yaqqub----->yahudza----->Daud----->Sulaiman+Ratu Balqis kerajan saba(jawi)---->Melayu....pecah kebeberapa rumpun, Bugis,Minang,Patani dan yg lain2.....
bab 1st line saya pasti....bab 2nd line byk lagi boleh ditulis sbb byk nabi2 yg ada diantara ishak smpi ke sulaiman... sulaiman dan balqis mmg saya tny dgn Tuk *** saya...line ketiga rasanya org tahu kan...3rd line dah masuk yg membawa benih ahlu bait se awal 50hijrah lagi dari jurai Hassan...berasimilasi dgn 1st dan 2nd..semua line nie terjadi kerana Doa Nabi Ibrahim AS yg inginkan keturunan dia menjadi org pnting2.


Jawapan saya:


dari kajian saya masa wat thesis dan blog artikel bangsa MIM, memang susunannya cam tu.. tp further backward lagi yg mana ada kaitan dgn nabi idris dan nabi adam (of coz) yg membina tamadun MU atau MIM atau atlantis atau lemuria.

byk kisah dlm quran yg leh di amik kalu ikut kronologi yg betul (sebab rentetan kisah para nabi2 ni melompat dari satu surah ke satu surah, tp tiap surah melambangkan sesuatu camcontoh surah al-a'raf yang bermaksud bumbung (lebih kurang) yg menceritakan tntg suatu tempat muka bumi yg paling tinggi dan di timpa bencana banjir (dan katanya dari letusan supervolcanic ygmeninggal tasik toba), jadi tempat tu tak lain tak bukan adalah pentas sunda)

kemudian di kuatkan lagi dgn beberapa kajian om putih cam teori banjir dryas yg berlaku beberapa ratus ribu tahun dulu.

jadi, sy simpulkan, dragon bloodline adalah dari darah keturunan di raja, bermula dari dinasti ADAM a.s hingga ke Muhammad. dan bangsa mim pula, adalah bangsa yg menduduki sundaland yg kemudiannya berpecah dan membina ketamadunan yg lain di seluruh dunia. oleh sebab tu lah, kalu di kaji perihal piramid atau pagan, semuanya seolah2 sama dan datang dari akar yg sama, padahal lokasi antara satu sama lain cukup jauh. tp, ada org spekulasi itulah dajjal dll padahal tu bukan tp itulah keturunan MIM yg datang mengajar (di ceritakan tntg wise man dtg ke suatu tempat untuk membina sekian2 tamadunan pada org2 purba)..

yg di katakn fitnah dajjal itu adalah "sebuah penipuan sejarah dunia dan akidah".. itu di sebut sebagai fitnah atau pembohongan.. kenapa tak sebut "kejahatan dajjal" atau "kezaliman dajjal"? sebab dajjal bukan datang sebagai orang perang, tapi sebagai pakar putar belit. sebab tu lah piramid dan segala relic, baik dari star of david (lambang kerajaan daud - sulaiman) leh jadi hak mutlak orang yahudi. Dajjal mencipta paranoia dalam perkara yang betul, lalu jadikan ia sebagai fitnah yakni putar alam (claim hak MIM dan dragonblood line adalah dia dan geng dia punya)...


Kalu pernah dengar pasal harta solomon, korang akan terfikir mesti banyak giler hartanya sebab solomonlah satu2nya raja timur dan barat. siap ada OPHIR, lombong hak milik mutlak SOLOmon lagi...

ni juga di putar belit dan jadilah ekonomi dunia sekarang ni. tapi itu pun tak semua. sebab, masih ada tersimpan di JANTUNG DUNIA ni.

pernah terfikir kenapa hang tuah menyebut 'takkan melayu hilang di dunia' dan sambungannya (orang2 tua sebut); "hilang melayu hilang dunia". Ini bukan refer pada orang melayu yang dok malaysia ni, tp refer pada bumi yang kita duduk ni. Jadi sebab tu lah wasiat raja-raja melayu menyuruh kita jaga jantung dunia ni. sebab mungkin suatu hari nanti, ia akan berdegup sihat kembali. banyak rahsia MIM, JAWI dan Melayu dan tiap satu, refer pada istilah yang lain-lain.

MIM; penduduk asal sundaland yang berpecah


JAWI: keturunan nabi ALLAH yang datang ke tanah ini melalui jalan darat dengan melalui tibetan dan himalaya.


MELAYU: Bangsa yang sudah asimilasi dan tinggal di tanah ini serta berasimilasi dengan penduduk setempat.


MALA: Bangsa di raja berketurunan nabi ALLAH dan raja-raja agung datang ke sini dan menjadi raja di sini.


JAWA: bangsa isreal yang datang ke sini dengan berlayar dan tinggal di tanah jawa. Dan berasimilasi dengan penduduk setempat di pulau jawa.



*nabi-nabi ini juga di sebut sebagai wiseman yang datang mengajar sesuatu ketamadunan dan menjadi orang penting pada zamannya.


*Israel (merupakan nama pada nabi yaakub) merujuk pada anak-anak yaakub yang terdiri Dari Lea Yakub mendapatkan RubenSimeonLewiYehudaIsakhar, dan Zebulon. Dari Rahel ia mendapatkan Yusuf dan Benyamin. Dari Bilha, budak perempuan Rahel, ia mendapatkan Dan dn Naftali, dan dari Zilpa, budak perempuan Lea, ia mendapatkan Gad dan Asyer.


*Yahudi pula adalah keturunan dari Yehuda yang asimilasi dengan banyak bangsa, sama juga seperti melayu (yahudi di sebelah barat, dan melayu asimilasi ke arah timur).


*anak Nabi Allah Nuh Alaihis Salam:
1) Sam
2) Ham
3) Yafits

*anak Nabi Allah Ibrahim Alaihis Salam dgn Siti Keturah:
1) Zimran
2) Yoksan
3) Medan
4) Midian (Madyan)
5) Isybak
6) Suah

apapun, semua ini tidak bersifat 'absolute' dan tiap penemuan dan kajian baru boleh 'replace' apa yang telah saya kaji ni. Wallahuaklam




Share this post :

+ comments + 11 comments

March 12, 2011 at 10:09 AM

asslmkm..maaf nak tanya, betul ker jawa tu asalnya org israel?

Anonymous
March 12, 2011 at 3:05 PM

DALAM JANTUNG DUNIA ADA JANTUNG... TEMPAT IA BERMULA DAN TEMPAT IA BERAKHIR....

Anonymous
March 12, 2011 at 10:14 PM

Mata dua.....aku setuju dengan
"Anonymous March 12, 2011 3:05 PM...said...

DALAM JANTUNG DUNIA ADA JANTUNG... TEMPAT IA BERMULA DAN TEMPAT IA BERAKHIR...."

Berpusing satu bulatan dn berbalik pada satu titik.NUFTAH.
Sedikit perkongsian tentang istilah mudah MELAYU pada dua suku kata. MEL AYU. MEL sama dengan wakil/utusan. AYU sama sengan baik, bagus, cantik, molek atau. sejahtera.
Dan benarlah TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA. MELAYU itu telah dijanjikan pada TANAH YANG DIJANJIKAN"THE PROMISE LAND" atau "THE LAND OF EAST STAR". Sehingga saat itu semuanya terungkai. Di sini lah KING OF SOLOMON dan di sinilah BAITUL MAQDIS yang sebenarnya!
Sehingga istilah TRINITY diputarbelitkan sebagai anutan agama walhal....dari 3 KETURUNAN berasmilasi menjadi 1. Dari 1 KETURUNAN berpecah 3.....berselindung-berselindung sehingga menjadi 1 kembali.
Putarbelit fakta tentang ISRA'IL atau ISRAEL dituding sebagai penjahat akan terungkai satu ketika nanti. ISRA'IL adalah gelaran pada Nabi Yaakub AS. Yang nyata tidak betul adalah YAHUDI.
Hitler sendiri mencari bangsa yang HILANG sehingga sanggup berperang dan membunuh umat manusia ISRAIL yang tidak bersalah kerana salah faham "jaluran" dari Nabi Yaakub (BANI ISRAIL)yang akan MEMBERSIHKAN dunia. Dan ketika HITLER menemui jawapannya....hanya ketika ia berada di NUSANTARA!
SALAM!

MATA DUA

Anonymous
March 12, 2011 at 11:06 PM

Mel = gagah perkasa.
Ayu = cantik, sopan.

Anonymous
March 13, 2011 at 3:17 AM

yes tanah melayu ialah jantung dunia

klau ditanya kpd mereka yg tinggi ilmu agamanyer serta spritual

mereka akan katakan ye

sebab itu terusan yg nk potong segentingkara tidak menjadi, kerana ade org membantahnya, jika jantung terpisah dari jasad, maka pincanglah dunia

dalam riwayat nabi Adam turun juga disini.. segalanya bermula disini dan akan berakhir disini

oracle

March 13, 2011 at 6:44 PM

Keturunan Raja Iskandar adalah dari gabungan 2 empayar yg besar iaitu Rom dan Parsi. Jadi, keturunan Raja di Timur dari keturunan ini dan gabungan yg ke-3 ialah darah Arab yg dibawa keturunan Ahala Al Bayata semasa berlaku perpindahan dari Makah ke Aceh Darul Salam. Campuran antara darah raja dan keturunan nabi akan menjadikan bumi ini medan kebangkitan semula. Agama tuhan hanya boleh berlaku dgn kebangkitan semula kerajaan dgn raja yg di daulatkan. Perkara ini dpt dikesan di dlm hikayat iskandar yg menyebut apabila seseorang sultan itu sampai daulatnya maka tiada musuh dpt mengalahkannya dan inilah yg berlaku kpd bapa raja Iskandar, raja Darab walaupun bukan org beriman namun ianya di tetapkan tuhan di dlm luh mahfuz.

Anonymous
March 13, 2011 at 6:55 PM

khabarnya Nabi Syuib dan Nabi Soleh itu nabi sebelah "sini"..

Wallahua'lam..

Anonymous
March 16, 2011 at 10:43 AM

ada kesilapan didalam keturunan jawi itu sendiri....jawi asalnya dari yafits...dari yafits terbentuklah atlantis...hinggalah smpi ke kerjaan saba dibwh pemerintahan ratu balqis...ramai nabi2 yg menjaga disini spt khidir,syuib hud dan lain...nabi soleh pn iya juga dari apa yg saya blajar...

March 19, 2011 at 5:40 PM

Anon 16/3 10:43 AM,

Hmm menarik saya baca komen anda.. Tapi kalau ade huraian yg lebih panjang.. atau ada mana2 sumber yg boleh dirujuk juga.. Lagi seronok saya baca..

Sekian terima kasih..

Anonymous
March 27, 2011 at 1:36 AM

Nabi Shu'aib a.s dihantar kepada kaumnya Madyan/Aikah. Kaum Madyan itu ialah Arab yang tinggal di negeri Ma'an iaitu sebahagian dari Syria sekarang ini. Sila rujuk Al-Quran(7:85-93)

Nabi Salih/Soleh a.s pula dihantar kepada kaum Thamud. Sila rujuk Al-Quran(11:61)

Kaum-kaum ini telah mendapat hukuman dari Allah dan berulang kali di ceritakan dalam Al-Quran supaya dapat dijadikan pengajaran.

Kedua-dua nabi ini terdiri dari kaum masing-masing dan jelas berbangsa Arab. Dua lagi nabi yang berbangsa Arab ialah Hud a.s & Muhammad S.A.W.

September 16, 2014 at 10:00 AM

Mana ko belajar Baitul Maqdis kat sini. Apa guna nabi sembahyang mengadap palestin dulu kalo kiblat nya sini(sebelum beralih ke Mekah).

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger