Total Pageviews

Perjanjian dan alam melayu

MIM LAM ALIF WAU YA..
pelbagai takrifan harafiah MELAYU ini, ada menyatakan ia adalah untuk:

Muhammad [ MIM], yang berpegang dengan kalimah La Ilah Ha Illallah [ LAM ALIF], serta mendapat Wahyu [ WAU] di dalam minda otak dan mampu untuk melihat dengan dua mata terus ke mata hati [YA].

MELAYU, juga di ertikan sebagai PEMIKIRAN BERKETUHANAN DENGAN BUDAYA MEMERINTAH. Tidak kah ia bermaksud hampir sama dengan kekhalifahan.

Andai pemerintahan alam melayu tanpa ada suatu pemikiran berketuhanan, maka pincanglah ada melayu, binasalah rakyat jelata, huru hara lah negara.

Akan tetapi, pemikiran berketuhanan yang membawa matlamat kekhalifahan yang bagaimana? Pendek kata, pemerintahan ini pasti melalui suatu perjanjian yang membawa amanah berketuhanan yang berat. Ibarat, jika letak di gunung, hancur luluh la gunung itu. Tapi andai kata, pemerintah membawa amanah itu tapi lupa akan perjanjian@amanahnya, hancur luluh lah negara.

Jadi, alam melayu adalah alam penuh perjanjian. Tiada dapat di leraikan perjanjian itu.
Share this post :

+ comments + 2 comments

Anonymous
August 30, 2014 at 5:53 PM

Mim Lam Alif Ya Wau.. admin tersalah eja..terbalik Ya dan Wau.

September 17, 2014 at 7:53 AM

Amanah yang berat ibarat jika diletakkan gunung akan hancur luluh lah gunung tersebut.. Adakah ianya satu perumpamaan pada keberanian bani tamim yang gagah berani sehingga mampu menghancurkan gunung...

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger