Total Pageviews

BATU BERSURAT DI GUNUNG LEDANG ?!

SALAM

Di dalam facebook saya, ada seorang kenalan telah mengambil gambar suatu batu di atas puncak gunung ledang kerana tnpa sengaja, seorang ahli XPDC telah terlihat ukiran timbul pada batu di hadapannya.

maka, dia pun amik gambar dan upload di dlm facebook. Dia menjangkakan itu adalah tulisan kawi. Tapi saya rasa ianya bukan tulisan kawi, Maka, saya telah membuat filter untuk menampakkan imej tulisan itu. Hasilnya, memang jelas (walaupun tak semua) dan ianya terbukti bertulisan jawi.

Ni adalah sedutan dari apa yang di tulis oleh rakan Fb saya:-

PAK SYEIKH
 

"Batu Bersurat itu ialah di HUJUNG KAKI. Peserta XPDC yang pakai baju T MERAH/
PUTIH. Tulisan nya menghadap ke arah SAYA...."

"Buat masa sekarang...Gunong Ledang di tutup untuk Pelawat....dah 1 tahun, saya pun tak tahu Kenapa ????."

Panglima Menyepi
"Di  tutup atas sebab sultan johor nak buat singahsane di puncak dan perkhabaran terbaru projek ti di hentikan atas sebab tertentu.."

-----------

FOTO ORIGINAL






Ini pula adalah foto yang telah di filterkan:-






Ini pula adalah tulisan timbul (kesan dari photo reversed/pembalikan) di tulis semula:-





Ruangan tulisan ini di katakan di belah / 'clean cut' oleh sesuatu. Tidak pasti dengan apa, Pedang atau senjata tajam. Tapi dalam gambar ini anda boleh lihat sejauh mana 'clean cut'nya:-



maka, dari sumber ni, beberapa diskusi telah berlaku dan kebanyakkannya berceritakan tentang kerajaan TEMENGGUNG MUAR.

ni sedutan perbincangan ni:-


PAK SYEIKH

Pada tulisan ini bermakna Gunong Ledang telah di diami Manusia Islam pada tahun 1303 M.......Siapakah yang bernama AHMAD ini.....?????
Saya memang KELIRU, Ahmad ini gunakan TAHUN MASIHI....Kenapa beliau tak tulis tahun Hijrah atau Tahun Saka ????"

AIN SHAM

pak syeikh...apabila ditelusuri semula informasi pak syeikh tempoh hari..perihal kerajaan temenggung muar berdekatan di situ..saya fikir..ia mungkin ada kaitan dengan peristiwa yang berlaku di dalam kawasan tersebut. ada hubungkaitnya dengan keberadaan empayar melaka...kerana muar ketika itu..pada jangkaan saya..adalah bandar diraja temenggung.

bandar diraja muar  pada masa tue..dah jadi macam tempat 'permainan' bagi parameswara melaka@sultan muhammad iskandar syah@tuanku malim gombang..

bukan ker...muar dekat dengan gombang?? dan..parameswara naik takhta dari bapanya..malim demang@maharaja sang sapurba (1233M-1262M). bukan ker..institusi kesultanan melaka mula diasaskan pada tahun 1262M? tapi..melaka tue..dah lama wujud. hehehe

tapi...dalam masa yang sama...sejarah almalikus salleh samudera...namanya juga sultan muhammad iskandara malik. naik takhta sama waktu dengan sultan muhammad syah melaka.

almalikus salleh menikahi puteri ganggang sari sedang parameswara menikahi puteri ratna hussein...kedua-duanya adalah puteri kepada sultan kedua terakhir perlak...iaitu sultan makhdum alaiddin malik muhammad amin syah 2 johan berdaulat (1230M-1267M). pada asalnya..saya lihat puteri ini adalah dua org yang berbeza...tetapi rupa-rupanya..adalah orang yang sama..puteri ratna ganggang sari/raihani namanya

satu lagi pak syeikh...
berdasarkan salasilah yg diberi..
21.Makdum Sayyid Malik Ibrahim atau Meurah Silo RA.
22.Makdum Sayyid Malik Abdullah atau Meurah Seulangan atau Meurah Jaga RA.
23.Sultan Maulana Sayyid Malikul Saleh RA....SULTAN SAMUDERA PASAI (1261 -1297 M)  + Puteri Ganggang Sari (PERLAK).
.adalah raja suran yang datang dari india...yang amat masyhur dgn gelarnama maharaja bukit si guntang mahameru@malim dewa. di atas..jelas..turut bergelar meurah silu. dan memang saya diberitahu oleh warga aceh satu ketika dulu..meurah silu datang dari luar sumatera dan..ada riwayat menyebut jurainya ada macam hindi begitu. 22. ini adalah susuk maharaja sang sapurba@malim demang. sudah lama saya mencari nama islamnya. 23. itu lah dia..parameswara melaka."


PAK SYIEKH

"Dalam Sulaltus Salatin....Sultan Pertama masuk Islam ialah SULTAN MUHAMAD.....Ada kah nama Sebenar nya yang di berikan olih Maulana Sayyid Abdul Aziz...AHMAD ?"

Kita lihat...Malikul Saleh lahir pada 1261 M.....dan Sultan Iskandar/Paramewara Wafat pada tahun 1420 M....Ada lebih kurang...159 tahun ....memang bolih di terima juga...kerana zaman itu orang hidup pada lingkungan 150 tahun....BIASA !!!.....Wallahhualam"


ASSHAM

"kalau begitu Putri Ratna husein itu juga dikatakan isteri kepada Sultan Muhammad Shah dari alkamil dinasti alkamil yang lari dari Aru ke Muar dan membuka kerajaan Muar thn 1287."
Share this post :

+ comments + 3 comments

Anonymous
January 9, 2012 at 6:17 AM

Salam penulis dan pembaca..

Saya nk minta tolong kpd blogger sekalian. Tolong kaji kebenaran video ni boleh tak? Sebab saya dah konpius :(

SHOCKING ANNOUNCEMENT by PRINCESS KAORU NAKAMARU ( Japan) about 2012

Kalo x silap saya, hadis(?) pun ada menyebutkan hari kegelapan

January 9, 2012 at 11:27 PM

menarek!

tetapi sejauh mane kebenarannye batu bersurat ini dapat di pastikan, apekah ianye benar atau telah dieditkan.. wallahualam!

January 14, 2012 at 5:33 AM

Salam.
Wow! Sesuatu yang sangat menarik !...
Saya ada mendaki Gunung Ledang pada tahun 2008. Namun, tidak perasan tentang batu bersurat tersebut...
Rindu rasanya untuk ke sana semula...

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger