MATRIX: ulasan siri 1




MATRIX...
MATRIX have been YOU

Apa itu matrix? Matrix adalah semua perkara yang berada di sekeliling kita. Pada television yang kita tonton, Pada internet yang kita layari. Pada pandangan dari tingkap yang terbuka. Pada air yang mengalir. Bahkan pada tangan yang sedang menulis.


Apa itu MATRIX?!
Ini adalah review dari trilogi MATRIX yang cukup terkenal dan menyebabkan revolusi filem di Hollywood. 'Bullet Time' adalah perintis kepada action stop-motion untuk filem-filem yang terkemudian dari Matrix.

Bahkan MATRIX telah menjadi pencetus kepada suatu bentuk pemikiran tasauf moden. Apakah benar ia suatu naskah seni berbentuk tasauf (bahkan ada yang mengatakan ia adalah bahan freemason malahan unsur satanic). Jadi, review ini akan menjadi kontroversi jika anda membaca tanpa memahami. Apapun, selamat membaca. Review ini mungkin akan belarutan sehingga dua siri malahan lebih. Itupun jika nusanaga punyai masa terluang untuk menerangkan tiap satu dari filem MATRIX ini.

SCENE 1

Do you want to know. . .what it is?
The Matrix is everywhere.
It is all around us.
Even now, in this very room.
You can see it when you|look out your window. . .
or when you turn on your television.
You can feel it when you go to work. . .
when you go to church. . .
when you pay your taxes.
It is the world that has been|pulled over your eyes. . .
to blind you from the truth.
What truth?
That you are a slave.
Like everyone else,|you were born into bondage. . .
born into a prison that you cannot|smell or taste or touch.
A prison. . .
for your mind.
Unfortunately, no one can be. . .
told what the Matrix is.
You have to see it for yourself.
This is your last chance.
After this, there is no turning back.
You take the blue pill. . .
the story ends, you wake up|in your bed and believe. . .
whatever you want to believe.
You take the red pill. . .
you stay in Wonderland. . .
and I show you how deep|the rabbit hole goes.
Remember. . .
all I'm offering is the truth.|Nothing more.

Apa itu MATRIX? Matrix itu adalah hijab. Dan hijab ini 'berfungsi' kerana kita adalah INSAN yang bermaksud 'LUPA'. Kita telah lupai siapa diri kita. Kerana itulah, telah timbul persoalan di minda kita; 'siapa kita', 'apa tujuan kita di dunia', 'untuk apa kita di sini' dan sebagainya...

Jadi, apa sebenarnya matrix ini? Matrix adalah alam yang sentiasa hijap/menyembunyikan siapa sebenarnya diri itu. Tiada siapa yang boleh memberitahu apakah di sebalik hijab itu melainkan diri sendiri yang menerokainya. Jadi, apakah realiti ini suatu ilusi?!

jawapannya TIDAK. ia adalah realiti dan realiti tetap realiti. Ilusi adalah suatu sangkaan. Dan sesungguhnya sangkaan itu adalah realiti. NEO memilih untuk mengetahui di sebalik hijab. Dalam 1 kehidupan, hanya ada 1 peluang saja untuk menyelongkar di sebalik hijab ini. Bila sudah mati, tawaran itu tiada berguna lagi. Kerana itulah ALAM SYAHADAH ini adalah sebesar-besar 'taman permainan' yang harus di rungkai persoalannya.

SCENE 2

Did you. . .?
Have you ever had a dream, Neo,|that you were so sure was real?
What if you were unable|to wake from that dream?
How would you know the difference|between the dream world. . .
.and the real world?
This can't be.
Be what?
Be real?

MATRIX adalah cermin mimpi. Ia adalah projeksi rahsia di sebalik diri. Matrix ini boleh berubah-ubah dan sentiasa akan berubah. Tapi, ia tetap begitu selamanya. Ia kekal kerana rahsia itu kekal. 

Neo memandang cermin dalam proses 'kembali'. Neo berasa hairan dengan perubahan yang terjadi bila dia cuba menjawab persoalan dirinya. Cuba kita kembali kepada kisah nabi ibrahim a.s dimana, baginda bersoal jawab dengan dirinya. Mencari tuhannya. Segala macam benda di bandingkan hinggalah baginda menjumpai suatu jawapan. Lantas dengan beraninya baginda merobohkan berhala yang besar itu. Apa jawapan yang baginda jumpai?!

Sesungguhnya tiada siapa tahu kecuali mereka yang mengikuti jejak langkah baginda. Nabi Muhammad mengikuti jejak langkah itu sehinggalah peristiwa IQRA BISMIRA' BIKAL LAZI KHALAQ itu terjadi.

Realiti bukan lagi ilusi. Ia adalah ilusi yang telah di realisasikan.
NEO dalam dunia matrix bukan lagi neo yang asal. Dirinya itu berubah menjadi lembaga perak. Ada yang mengatakan tentang 'roh idofi itu berwarna perak bahkan emas'. Apa itu roh idofi? Mereka berkata; itu adalah NYAWA.

SCENE 3

This is the Construct.
It's our loading program.
We can load anything, from clothing. . .
to equipment. . .
weapons. . .
training simulations. . .
.anything we need.
Right now we're inside|a computer program?
Is it really so hard to believe?
Your clothes are different.|The plugs in your body are gone.
Your hair has changed.
Your appearance now is what we call|"residual self-image. "
It is the mental projection|of your digital self.
This isn't real?
What is "real"?
How do you define "real"?
If you're talking about|what you can feel. . .
what you can smell, taste and see. . .
.then "real" is simply electrical|signals interpreted by your brain.
This is the world that you know.
The world as it was at the end|of the 20th century.
It exists now only as part of|a neural-interactive simulation. . .
that we call the Matrix.


The construct adalah suatu mimpi yang mampu di olah dan di ubah suai. Pernah dengar terma 'meraga sukma', OBE dan VIVID DREAM?

Itulah the construct. Ia adalah pre-matrix yang boleh di ubah mengikut kehendak si pemimpi. Jadi, di manakah sebenarnya the construct ini? Ia adalah dalam minda si pemimpi. Tidak terbang jauh ke luar. Bahkan ke dalam.

The plug itu boleh di andaikan sebagai NYAWA. Jika NEO mati dalam matrix, dirinya juga mati di luar.
'the body cannot live without mind'.

Tapi, pada saat akhir, NEO mengetahui sesuatu. Sesuatu yang menyebabkan dia menjadi THE ONE. Sesuatu yang rahsia tapi tidak lah rahsia kerana ia telah di lupai. NEO binasa diri, mati di akhir cerita tapi kenapa dia boleh bangkit kembali?!

MATRIX adalah mengenai kisah seorang yang LUPA DIRINYA dan tersentak untuk menjawab persoalan hidup yang mana, membawanya mengenal diri lantas mengetahui rahsia matrix itu sendiri.

Untuk bahagian 2, terdapat 3 video clips lagi yang akan saya ulaskan. Tetapi; ia hanyalah untuk filem matrix yang pertama. Mungkin siri ini akan berlanjutan hingga siri 3-6. Wallahualam

Bagaimanapun, maaf dari saya jika pandangan saya tidak selari dengan pendapat anda. Sesungguhnya, maha kaya ALLAH itu adalah kerana pelbagai pendapat dan ilmu. Dan MAHA ADIL ALLAH itu adalah bila percanggahan ilmu itu di selarikan lantas timbul ilmu yang baru. MAHA KUASA ALLAH itu adalah ketidakterbatasan LAUTAN ILMU yang tiada tara.

Wassalam
Share this post :

+ comments + 16 comments

March 11, 2013 at 7:55 PM

terima kasih

March 11, 2013 at 11:38 PM

sekadar Share something...
http://re-matrix.blogspot.com/2011/11/rahsia-di-sebalik-matrix.html

blog mistisfiles close lagi.

March 12, 2013 at 5:43 AM

Idealogi Matrix dari Buddhism. I am sorry emak masak kari. Sekarang korang nak cakap kafir sesat masuk neraka. Sangkutkan pula Matrix dan cermin dgn tasauf Islam pula. Tidakkah kalian pernah terfikir betapa tauhidnya idealogi yang mengakar dalam Buddhism dan Hinduism. Sombong! Ego! Macamana orang bukan Islam berminat dgn Islam, rasa diri je betul. Pen merah pen biru you marah I love you.

March 12, 2013 at 5:52 AM

Pelajari konsep maya. Apakah yang wujud? Korang kata Melayu dulu Hindu dan Buddha malah sesat! Tahukah kamu betapa mereka punya falsafah tauhid yang sangat mendalam? Dewa Dewi yang terpahat di segala Candi, tapak arkeologi mahupun kitab2 Hindu yang usang bukan tuhan malah mereka adalah pencinta Tuhan yang tegar! Hanya orang yang mengikut tanpa selidik layak dikatakan sesat sama seperti orang Islam yang menyembah ikut nenek moyang yang juga guna nametag Islam. Carilah Tuhan yang Esa dalam kepercayaan Hindu dan Buddha nescaya kalian akan temui. Aku tak pernah takut digelar sesat hanya kerana aku menyatakan kebenaran. Kamu semua penyembah Ustaz, penyembah wali2 dan juga penyembah Agama. Jangan kamu berani2 katakan kamu pendukung kebenaran Tuhan! Sombong!

March 12, 2013 at 6:00 AM

Kenapa kini Melayu muncul kembali? Kerana jiwa tauhid yang hanya mengiakan Dia dan sanggup membuang semua walaupun kepercayaan dan juga amalan yang diadakanNya hanya untuk mengajar cara hidup. Jiwa Dewa Dewi yang menjadi sembahan kini datang kembali untuk merenggut keegoan golongan Dajal dan agama yang sok suci. Bodoh dan sombong! Tunduklah kamu dengan jiwa yang sebenar2 tunduk pada kebenaran yang Tuhan bawa pada Diri-Diri yang benar. Jangan kamu ego dengan fakta-fakta yang hilang jiwanya. Jangan tuduh orang sesat tapi kaji. Apakah intipati sebenar Hinduism jika kamu orang yang benar? Apakah jiwa Buddhism jika kamu kata kamu mahu kenal Tuhan? Siapakah golongan Aryan? Berapa kali banjir besar berlaku selain yang dinyatakan dalam Quran dan apakah yang terhapus dan apakah bukti yang tertinggal dan untuk apa? Siapakah Adam dan siapakah sebelum Adam? Beranikah kamu berjalan dan menutup mata? Kata melayu tapi mata hati buta.

March 12, 2013 at 6:16 AM

Jangan kamu berani tentang aku kalau kamu tak pernah tahu apa yang aku katakan dan intipatinya. Balik buat homework la wei... Kenapa figura-figura dewa dewi sama seperti manusia? Kerana mereka bukan Tuhan semestinya! Pelajari ini dan kamu dekati penganut hindu budha dengan hati yang suci nyatakan pada mereka bahawa Dia itu Esa. Setiap umat punya cara tersendiri pabila mereka didekati Tuhan. Bagaimana suatu tamadun boleh menjadi begitu agung jika bukan berakar dari kepercayaan mereka yang teguh? Kamu kata mereka sesat dan masuk neraka. Cari pula BAni Jawi, segala bani mak bani yang guna nama Allah. jadilah berani dan buang segala terma tapi lihat dengan mata hati. Bukan cara mencerca mereka tapi cari intipati asas yang mana setiap manusia itu ada. gunakan modal yang paling asas untuk dekati jiwa manusia. sedarlah dan bangkitlah. ini bukan lagi akhir zaman tapi zaman baru dah bermula. kalender mayan dah expired tapi korang masih tak paham2 lagi. kenapa orang tawaf kat kaabah lawan arah jam dan kenapa nak baca kod2 di candi borobudur ikut arah jam? apa itu hitam dan putih? takut kan neraka? apakah kamu menafikan nurzulumat pada simbol yin yang? sampai mati pun kamu tak akan seimbang! tak guna bunuh mati semua penjahat di dunia. dalam diri kamu juga punya kejahatan terpendam, cuma kamu selindungkan dan kerana terselindung kamu semua selamat dari penjara dunia? keluarlah dari kegilaan dan kebodohan yang melampau tu. tanya sama hati, jangan tanya sama ustaz yang tak pasti tempat berpijaknya. copy paste dari zaman universiti sampai jadi ustaz kat bilik aircond tu. cari tuhan dalam diri bukan hanya mengiakan apa yang diklik dihujung jari!

March 12, 2013 at 6:23 AM

Kamu semua takut untuk mengakui kebenaran apatah lagi menyatakannya dengan lantang! Katanya hanya takut dengan Allah. Pembohong. Sama kot dengan ciri-ciri munafik tu.

March 12, 2013 at 6:32 AM

Wei balik baca selendang kuningla... intipati Cermin, konsep Maya, Nur dan Haqq dan siapa Hitam, siapa Nenek Kebayan. Aduh korang ni terhegeh-hegeh, tak habis2 dengan akhir zaman korang tu. Jangan ketinggalan zaman. apa yang mistiknya melayu ni sampai bangsa lain gerun? Adik aku dah berbuih cerita pasal ni..

Anonymous
March 12, 2013 at 6:55 AM

Org Melayu Islam sering memandang jijik kepada orang2 bukan Islam..Kenapa..kerana kita rasa Islam sangat eksklusif..tak ade ruang utk mereka..elek...
Miskin betul jiwa orang Islam kita ni..

Allah yang menentukan dari mana rahim kamu akan dilahirkan, maka sudah pasti Allah tidak akan memusuhi kamu..

Yabeda

Anti 3 cabang
March 15, 2013 at 2:03 PM

Ramai manusia sememangnya takut untuk mencari kebenaran, maka hanya mengikut apa yang diajar dan diberitahu dari kecil sampai besar.

Seperti ajaran agama Islam menekan penganutnya perlu takut pada Allah, maka kebanyakan memang amat patuh dan takut untuk mencari kebenaran, cuma yakin sahaja pada ajaran walaupon kekadang pasti ada komplikasi dan disuruh bertanya pada ustaz atau ulama yg mana ada yg menjadi kaya raya disebabkan menjadi tempat bertanya.

Kebanyakan ajaran agama2 didunia ini termasuk Islam menekankan penganutnya mesti patuh pada 3 perkara....agama, bangsa dan negara, maka ramailah menjadi sensitif terhadap 3 perkara tersebut sehingga ada yg sanggup bermatian.

Sedarkah kamu semua golongan mana yg mencipta agama-agama didunia ini?

Memang sukar utk dibincangkan, kerana org kita sudah menjadi sgt sensitif, tak bisa menerima, tak boleh berbincang dan terima sahaja apa yg telah diajar dlm buku2 teks.


Anonymous
March 16, 2013 at 1:57 PM

SLAM,

Buat tuan blog dan juga pelawat-pelawat yang lain.

Kepada "Anti 3 cabang", sekilas nyamuk berterbangan sudah ku tahu jantan betinanya. Mana menghilang senyap je?

"Brader"...anda berada di mana? Ditasek tuban atau chini?

ILHSSN-FAN

Anonymous
March 17, 2013 at 3:04 AM

Filem ni berdasarkan falsafah buddhisme..ibarat perjalanan bodhisatva (perak) kpd buddha (emas)..cerita ni menggambarkan kisah 'perjalanan' lengkap..part akhir selepas neo dibutakan, barulah dia dpt melihat..segala bentuk aksi di dlm matrik selepas neo kenal diri adalah proses perjalanan utk balik kpd the source..

March 17, 2013 at 4:00 PM

Bukan semua dari Freemason dan ada unsur satanic. Ustaz kalo bercakap tentang Islam dengan nada sombong dan ego pun juga ada unsur satanic dalam tu jika diteliti. cubala jangan terlalu taksub dan takut dengan bayang-bayang sendiri. Kalo sume bawah freemason adakah dengan menjadi takut untuk berbuat apa-apa itu lebih baik? Bukankah kamu adalah raja kepada diri sendiri? Jiwa seharusnya bebas bukan sperti dalam penjara matrix ciptaan sendiri. Orang 'kafir' ingin mencari kebenaran dengan berani mereka menelusuri sesuatu walaupun bukan budaya mereka. bukan seperti kita yang seringkali terikat dengan dogma-dogma kasut dan sesat namun kita anggap itu dari Tuhan. Bukalah mata. Lihat cawan yang sudah penuh, dapatkah ia diisi dengan air? Maka kosongkan cawan anda semula dan bersihkan hati. Lihatlah alam yang indah ini. Jangan takutkan syaitan dan Iblis seperti takutkan bayang-bayang mereka sendiri. Tugas mereka memang untuk buat jahat dan menyesatkan manusia. Salah dan berdosa bagi mereka jika berbuat baik. Jadilah seorang yang berani melangkah walaupun dengan mata yang tertutup dan belajar mendengar dan mempercayai kata hati sendiri. Jika kamu orang yang Ikhlas, maka Iblis dan Syaitan si bodyguard Tuhan akan mempersilakan kamu masuk berjumpa dengan Tuhan. Percayalah!

March 17, 2013 at 4:58 PM

Yang pertama harus kamu tahu Matrix yang berpandukan pemikiran Buddhism bukan satu bentuk Tasawwuf moden malah ia adalah suatu Tasawwuf dari zaman klasik dari zaman sebelum datangnya Islam. Tasawwuf, Usuluddin semuanya cuma terma yang bermaksud pengkajian tentang Theo ataupun Tuhan. Dan ini sebenarnya sangat berkaitrapat dengan orang Melayu itu sendiri. Pernahkah kamu dengar kata-kata, jika kamu mahu belajar agama Islam kamu boleh belajar dari Bangsa Arab tapi jika kamu mahu memahami Islam carilah orang Melayu. Kenapa? Kerana Melayu dan nenek moyang mereka berkaitrapat dengan penggunaan mata hati. Jangan lihat siapa aku tapi lihat apa yang aku perkatakan. Ajaran Buddism adalah suatu kesinambungan Ajaran Hindu. Hindu bukan berasal dari India tapi ia berasal dari Land of the Gods iaitu dihujung Banjaran ini, Tanah Asia Tenggara. Pada zaman sebelum banjir-banjir besar berlaku yang tanah di sini adalah suatu dataran yang bersambung. Manusia di zaman itu hidup dengan penuh magis ataupun kuasa sakti. Siapakah mereka itu? Mereka adalah para pencinta Tuhan yang mempunyai keyakin infiniti pada Tuhan lalu terbuka hakikat kun fayakun dalam diri lalu segala kehendak mereka menjadi sakti. Mereka digelar Dewa dan Dewi. Apakah yang tertinggal dalam mitos untuk kita telusuri kebenarannya dan juga pada kewujudan fizikal untuk kita akui keberadaan mereka pada zaman dahulu? Ya, memang nenek moyang melayu itu diistilahkan sebagai Hindu-Buddha tapi janganlah kamu berakal pendek mengatakan mereka sesat. Fahami dengan hati yang bersih bukan berprasangka. Jika kita mengagung-agungkan seorang Ustaz, dan masa berlalu boleh jadi Ustaz itu suatu masa nanti akan dipatungkan lalu disembah, namun, tercalarkah intipati dan kebenaran dalam pokok ajaran Islam? Tidak bukan? Sama saja. Bukanlah kebangkitan akhir zaman yang bermula di tengah kelompok Melayu di Timur ini secara fizikal mahupun fahaman tipikal Islam namun ia adalah kebangkitan Jiwa-jiwa yang telah terbuka mata hati sebagaimana keagungan tamadun Melayu kembali terbuka sedikit demi sedikit dan diselusuri ketauhidan yang diwarisi dari zaman sebelum Islam lagi. Nama dewa dewi telah dicemari kerana mereka disembah lalu disalahertikan. Sesungguhnya Daulat terhasil dari keyakinan infiniti yang tak terungkap di mana amarah seorang yang mempunyai daulat itu bukan sebarang tapi ia adalah murka yang mana tiada siapa berani bersuara walaupun di belakangnya. Kamu mencari-cari dan meraba-raba siapakah melayu namun kamu menafikan hakikat diri kamu sendiri. Nescaya, selagi ego itu mengakar dalam diri kamu maka sampai ke sudah kamu akan berpusing-pusing pada jalan yang sama. Selagi mana kamu tidak meluaskan kepercayaan ataupun matrix kamu, selama itulah hijab ke tangga yang seterusnya kamu tidak akan temui.

March 18, 2013 at 10:19 AM

alhamdulilah, sgt terbaik komen yang di lontarkan di sini. saya kaguminya.

sungguhnya benar, siapakah kita utk melabel sesat, khurafat dan sebagainya. adakah kita tuhan utk meletakkan hukum. ramai meletakkan hukum dari apa yang mereka faham,s edangkan necara hukum itu dalam pertimbangan tuhan nan satu.

manusia dewa itu hanyalah nama gelaran menunjukkan mereka 'hebat' tp hebat mereka kerana KUN dari YAKIN mereka.
YAKIN mereka dari FAHAM dan FAHAM mereka adalah datang dari TAHU dan mahu ambil tahu.
TAHU datang dari FIKIR.
FIKIR datang dari JAWAPAN.
JAWAPAN dtg dari SOAL.
maka, sentiasa bersoal tntg diri, alami...

ibarat nabi ibrahim, bersoal2, last sekali, tahulah dia jawapan,
sehingga beraninya dia meruntuhkan suatu sistem
bahkan mencipta bangsa utama pembawa 'agama' pada hari ini yakni arab, yahudi dan m....u.

dzat yang maha segala itu tetap kekal di situ. tiada exclusive pada sapa2.. dzat tetap dzat.
panggilan saja yg di exclusive kan pada sesuatu harfiah bahasa.
bukan itu utk di pegang dan di tauhidkan...

kerana itulah kalamullah itu tiada berbahasa, berbaris, berhuruf dan berbunyi...

kalamullah itu adalah FAHAM/TAHU.
ia dtg dari FIKIR.
FIKIR lah kebesaran ALLAH yang meliputi dalam dan luar...

APAKAH MATRIX DIRI itu belum mencukupi utk membuatMU sujud pada 'tuhan'MU

Anti 3 cabang
March 19, 2013 at 1:29 AM

Slm,

kepada ILHSSN-FAN, penulis endera sudah dinaikkan....(faham2 jer la, xleh cerita, ayat sensitif) menanti saat dan ketika utk turun menghancurkan ziggurat durjana dan segala kejahatan.

Aku bukan mewakili endera, rupenya ada yg masih menanti pada endera. Mmg endera telah lama dah tiada semenjak dinaikkan.
- Anti 3 cabang

Post a Comment

Search This Blog

Total Pageviews

ALL TIME POPULAR

Artikel lama Nusanaga

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger