Total Pageviews

FACEBOOK DAN UJI KAJI PSIKOLOGI MANUSIA



Scientists at Facebook have published a paper showing that they manipulated the content seen by more than 600,000 users in an attempt to determine whether this would affect their emotional state.
Facebook then analyzed the future postings of those users over the course of a week to see if people responded with increased positivity or negativity of their own, thus answering the question of whether emotional states can be transmitted across a social network. Result: They can!

..there was no need to ask study “participants” for consent, as they’d already given it by agreeing to Facebook’s terms of service in the first place. SUMBER

Percaya atau tidak, keyword atau hashtag bahkan setiap feed yang kita letakkan dalam facebook atau twitter akan menjadi suatu trending yang mana ia sebenarnya uji kaji untuk melihat tindak balas psikologi manusia dalam sesuatu isu.

uji kaji ini bukan saja akan di gunakan oleh kerajaan barat (mungkin setiap negara), bahkan ia akan menjadi info penting dalam bisnez. Baru-baru ini, The Academy of Science  , telah menyiarkan laporan mengenai sebanyak 600,000 penguna facebook men-viral-kan sesuatu keyword atas dasar emosi dan seterusnya menghasilkan impak kepada emosi meraka.


sebagai contoh, gambar kanak kecil di Iraq di bunuh akan tetapi seramai 100,000 user tidak mengendahkannya, ini bermakna uji kaji tentang sikap emphty/belas kasihan di dalam 100,000 masih tidak wujud. Dan dengan data itu, orang berkepentingan akan melancarkan viral keyword untuk kepentingan mereka sebagai contoh; American Idol yang mana bertentangan dengan sikap belas kasihan terhadap anak kecil di bunuh kepada belas kasihan kepada orang yang sedang menghiburkan 100,000 penguna tadi.

lagi contoh; fan facebook page jenis keilmuan contoh page Nusanaga memiliki sedikit peminat berbanding page koleksi video lucu atau gambar yang mengaibkan orang lain atas kesalahan mereka. Ini bermakna, minat penguna Malaysia masih mahukan hiburan dan gosip kehidupan orang lain berbanding mahukan keilmuan. Walaubagaimanapun, page jenis keislaman dan idol dalam dakwah menunjukan data yang tinggi. Ini membuktikan bahawa penguna Malaysia mahukan sesuatu yang islamik dan fasa perubahan.


Pendek kata, Facebook adalah suatu institusi data penyelidikan tentang manusia terbesar dalam sejarah. Dan yang lebih menakutkan, andai data ini di bawa ke 'hidden hand' maka dengan mudah manusia akan dapat di manipulasi kerana setiap feed atau emosi yang di masukkan dalam facebook adalah kehendak penguna itu sendiri. Kerana itu, ada orang menasihatkan penguna supaya post mengenai keilmuan dan perkongsian ilmu berbanding post mengenai peribadi dan perbalahan. Kerana dari situ, ujikaji sedang di jalankan. Tiap hasil ujikaji akan di bawa ke peringkat realiti yakni, akan ada HOT NEWS di tv atau media berdasarkan ranking emosi penguna di facebook. Kerana itulah, kita boleh 'nampak' tiap HOT NEWS/INFO PANAS hanya akan bertahan mengikut musim terutamanya di Malaysia.
Share this post :

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger