Total Pageviews

Kenapa Malaysia?!

salam...

ku ingin bertanya kepada anda. Kenapa Malaysia menjadi tempat tumpuan orang sejak dulu kala untuk mencari rezeki dan mengumpul harta. Sehinggakan negara China menganggap tempat ini mempunyai fangshui yang amat elok, tapi tidak pula bagi warga negaranya.

Mungkin orang luar lebih 'nampak' emasnya negara ini berbanding rakyatnya sendiri. Apapun, saya mahu tanyakan kepada anda...KENAPA MALAYSIA sebagai pilihan dunia? Kenapa alam melayu lainnya tidak sebegitu 'ramai' pengunjungnya ke sini?!

Apakah kita rakyat sendiri tidak mengambil peduli dan peluang untuk turut serta dalam acara 'mengumpul emas' di tanah bertuah ini?! Saya sendiri pun masih tertanya-tanya... Jika orang luar mampu membina istana, kenapa tidak kita?!
Share this post :

+ comments + 23 comments

haly
April 29, 2011 at 10:05 PM

salam,
pada pendapat saya, emas bukan berupa harta saja, tapi juga agama dan juga budaya dan budi pekerti..

sebab itu malaysia ni berbeza sekali dengan negara dinusantara ini.

April 30, 2011 at 12:44 AM

"agama dan juga budaya dan budi pekerti.."

tepat sekali.

Anonymous
April 30, 2011 at 2:54 AM

Pendapat aku pula aneh dan misterious sikit.Ini dari pendapat orang tua yang pernah aku interbiu.

Katanya :"orang yang paling kaya ialah orang yang sudah tidak mahu lagi pada kekayaan...tu sebab katanya orang Melayu dah tak kisah sangat tentang harta."

Aku tanya dia:"Kalau begitu habislah harta pusaka dan kekayaan negara kita di sebat dek pendatang dengan izin dan tanpa izin.'

Jawab dia dengan bangganya:"Haaaa...tu menunjukkan mereka itu semua memang PENDATANG tapi tak mahu mengaku, sememangnya mereka belum tahu lagi apa kekayaan BESAR negara kita ini yang sebenarnya,alih-alih mereka kata kita pula pendatang padahal kita tak mahu dah kekayaan sebab kita dah memiliki kekayaan sebenar itu dan telah mengetahui apa dia harta kekayaan yang sebenarnya."

mak aiii...imaginatif langsung pendapat pakcik ni,...aku nak tanya lagi apa sebenarnya kekayaan Malaysia itu....tetiba aku dengar bunyi bedebuk...!!!





















Laaaa...aku jatuh katil rupanya....hahahahaha!!!wawakkakawaaw...

Anonymous
April 30, 2011 at 10:11 AM

keperluan ahir zaman utk islam bangkit dah reserved.. Allah maha merancang lg maha mengetahui.. biarkan yg tamakkan dunia.. kite tetap ada bahagian..

Anonymous
April 30, 2011 at 2:55 PM

Salam...
Bumi Allah ini diberi keberkatan dimana ia masih berkumandang dgn Zikrullah dan membesarkan Allah maka Rahmat Allah itu menaungi bumi kita ini..
Juga setelah kemasukan Tiga kuasa Dunia yg cuba mengalihkan Aqidah umat Islam utk memeluk agama lain bawaan mereka tetap menemui kegagalan..
Perlu kita ingat bahawa Org2 Arab juga ada yg menganut agama Kristian spt di Palestin,Lubnan Iraq,Iran,Libya dll kecuali Arab Saudi,Umat Melayu diMalaysia masih dikatakan 100% beragama Islam..
Inilah antara perkara yg memberikan keberkatan kpd bumi Tanah melayu kita ini..
Namun begitu jglah kita leka dgn nikmat yg Allah pinjamkan kpd kita ini krn setiap pinjaman bisa ditarik balik oleh sang Penguasa yg mentadbir alam ini..
Sy ingin memperingatkan begitu adalah krn Sudah byk juga gejala kerosakan yg berlaku dikalangan umat Islam dinegara kita terutama para belia yg hidup di era Globalisasi ini..
Kes buang Bayi,kelahiran anak yg tidak sah status semakin membanyak,budaya merempit,Memuja kehidupan ala barat semakin serius dikalangan belia yg memegang ID umat Islam..
Yg muda rosak akhlaknya,yg tua pula Korup memberi petanda bahawa Bala Allah bakal menjengah sekiranya gejala negatif ini tidak dibendung segera..
Sy pelik dgn pendedahan bahawa kita memiliki beratus chanel Tv sedangkan Israel yg terkenal Kuffar itu hanya memiliki 15 saluran Tv sahaja berbanding kita..
Mungkinkah ini adalah perancangan Hidden Hand dgn bantuan Proksi2 mereka utk melalaikan kita dan menjauhkan dari jln agama krn mereka tahu Islam ini lbh mudah diserang Qalbunya berbanding jasad fizikalnya..
Mereka telah menyaksikan matinya Sir Henry Guerny ditangan bintang tiga lalu mereka memahami bahawa kekerasan dan tekanan akan lbh menguatkan lg azam dan iman umat Islam dinegara ini lalu bentuk serangan perlu diubah..
Lihat sahaja restoran Barat yg tumbuh..Wlwpun kita meyakini produk mereka itu halal dan selamat dimakan,ttp mereka membawa budaya makan yg berlawanan dgn Sunnah..Kita diajar makan dgn memegang burger guna kedua tangan(sedangkan sunnah menyuruh kita guna tangan kanan),membuka mulut selebar-lebarnya utk makan,minuman dipermudahkan dlm bekas botol supaya kita minum air sambil berjalan dan byk lg gaya hidup yg menyimpang dari sunnah..
Apabila keberkatan pd perkara2 kecil menghilang,ia akan mempengaruhi Qalbu manusia dimana sikap kita menjadi acuh tak acuh terhadap sunnah2 yg lbh besar pula..
Maka kita sebenarnya diserang dlm keadaan kita aman dan sumber makanan kita mencukupi..
Serangan seumpama ini membawa kesan jangka panjang,bukan secara drastik spt negara2 bergolak yg lain,ttp ianya dirosakkan secara perlahan-lahan dan penuh dgn kelicikan..
Maka kita perlu kembali merenungkan akan Kutbah terakhir Rasulullah s.a.w yg mewasiatkan permata2 yg perlu kita gilap kembali supaya ia kembali bersinar krn tanda2 kepudarannya telah kelihatan dan cahayanya tidak lg menyilaukan pandangan musuh..

Pacal Yang Hina.
May 1, 2011 at 2:59 AM

Dari kaca mata aku pula,itu semua rezeki dan ketentuan dari Allah SWT untuk diri setiap masing-masing.

Ada yang datang dari pelbagai negara bertandang dan mencari rezeki sampai kesini,ada yang berjaya ada juga yang gagal nampaknya.

Tak semua yang datang tu senang lenang.Orang cina,portugis,serani,india yang lama bercokol kat sini pun ramai lagi sebenarnya masih kurang berjaya,masih lagi sekadar cukup makan.Betul! cer korang buat research,ramai yang membebel tu sebenarnya masih tak dapat tempat,cuba dah dapat tempat ...senyap aje.

Ironinya ada yang baru kayuh sampan dari seberang karam pula di lautan.Ramai juga yang mati,media semasa melaporkan ramai orang karam gara-gara nak bekerja disini.

Ternyata negara ini ada Tuannya,Tuan Besarnya ialah Allah SWT.Dia berhaq dan adalah Haq mutlak Nya untuk memberi rezeki kepada sesiapa sahaja.Soal orang datang dan pergi dari bumi Melayu ini itulah rahsia perancanganNya yang tak mampu di baca olih sesiapa pun.

Beberapa ramai bangsa yang mencari jalan dan mengintai peluang menguasai negara ini,tapi kalau tak masuk dalam program ketentuan Nya ,lebih baik buat kerja lain.Nanti mau putih mata,tulang pun jadi putih kerja berat tapi ,tiada apa hasilnya?

Pernah Penjajah bawa balik kenegara mereka emas,reta antik melayu,bijih timah dlln....tapi bila di persembahkan kepada Raja-raja mereka mereka ketawa dan mengejeknya...Kenapa? Kerana barang sebegitu di negara mereka sendiri pun banyak,malah lebih banyak lagi di gedung-gedung mereka.Lalu apa yang mereka cari kesini?

Sebab itu bila gagal cara berdagang mereka guna pula cara membumi hanguskan negara orang,hangus memang hangus tapi tak juga memuaskan hati Raja mereka.Lalu datang pula idea diplomasi,sesampai berkahwin pula tu.Baru ada damai dan reda sedikit...

Cubalah lihat berapa indahnya hidup mereka ini.Ada yang tak mahu pulang lagi kenegara asal,beranak pinak dan menjadi sangat aman disini.Ternyata bukan harta yang mendamaikan mereka tetapi QALBU itu...kita bersangka baik dengan golongan "Mualaf" ini,suatu hari nanti mereka akan meruntuhkan tembok kepalsuan konstaintinopel itu dengan zikir mereka.Insyaallah...

Orang Islam/muslimin /mukminin kena ingat dan kita sama-sama beringat:"Dunia adalah penjara bagi orang beriman,sementara ibarat syurga bagi orang-orang kafir"


Walau orang Islam ada yang kaya didunia tetapi itu terlalu kecil jika di bandingkan ganjaran di akhirat yang yang sangat besar dan tiada tolok bandingannya,sementara orang kafir kelihatan gah dan mewah didunia tapi hakikatnya diakhirat mereka muflis dan bankrap.Kerana itu didunia orang beriman ibarat tidak merdeka/terpenjara,sementara orang kafir mendapati dunia ini persis syurga pula.


Salam Tazkirah ..dari Hamba.

Anonymous
May 1, 2011 at 7:18 PM

Hakikatnya negara kita ada sistem pentadbirannya sendiri.

Dari penelitian aku, sistem pentadbiran ini sehingga berlangsung memasuki dimensi kosmos dan lengkap dengan pentadbiran ghaibiyah/mikro kosmos.

Orang bolih suka2, gelak-gelak,bermaksiat,mengolok-olokan,menipu,hina,caci maki,nak halau Melayu dgn penyapu gergasi,jadi munafik,jadi zalim,jadi sikitol dan macam2 lagi perangai buruk jadi-jadian termasuk ahli penjual agama, ular-ularmakkkk.....

Sesungguhnya mereka tak sedar dan tidak memahami ada berjuta-juta mata yang mengawasi,melihat dan sentiasa membangunkan pentadbiran kosmos dan mikro kosmos ini.

Jangan-jangan mereka itu semua sentiasa dilalaikan dan di pukau dengan hal-hal kemewahan dunia.Hingga buta,pekak dan keracunan penyakit Al Wahan.Cukup masa!!! mereka akan di hantar pulang dan digantikan dengan yang lebih baik.Tunggulah....

BerAWASSSSlah....ada jutaan mata yang melihat Anda!!!

CengKenit.
May 1, 2011 at 7:40 PM

QOUTE:"Apakah kita rakyat sendiri tidak mengambil peduli dan peluang untuk turut serta dalam acara 'mengumpul emas' di tanah bertuah ini?! Saya sendiri pun masih tertanya-tanya... Jika orang luar mampu membina istana, kenapa tidak kita?! "

###################################

Kata Aku :kalau bangsa Melayu pemalas pun tak guna juga ,yang bawahan jadi penghisap dadah,hisap gam,sedut air daun ketum,merempit,minum arak,bohsia bohjan,berfoya-foya....semua benda karut marut di testnya!

Yang pertengahan sikit, sibuklah jual diri,promosi-mosi diri nak naik keatas.Dapat bantuan di ali babi kan.Dapat projek mmakan sorang.Dapat duit sikit di enjoykan tak reti nak menyimpan melabur dan jadikan duit beranak pinak.Hati jadi mati tengok duit,lam-lama jadi terpesono dgn duit....

Yang tua atasan sikit lagi hampeh...dah tua dah nak masuk bilik bawah dah, leka lagi dangdut/ rock/ joget lambak pun bolih tahan jugak,main betina,hisap arak,berjudi.Pergi masjid tapi singgah pulak kelabbing dulu...hihihi...apa punya orang tua dah... munafik gila.Macamana nak nasihat anak-anak, bapak dengan mak pun 2X10 juga.
oooooooo!!!!! hari dah senja weh! berentilah bermaksiat tu...

Tulah sebabnya bila bangsa lain datang kat sini mereka sapu apa yang ada.Pasal tuan tanah lalai leka....

Korang perasan tak,seperti ada gerakkan tangan ghaib untuk menukarkan Melayu yang rosak ni dengan bangsa yang baru.Tu sebab dah ramai dan semakin ramai yang datang berhijrah kat sini....mampus lah...


sori kalau terkasar bahasa.Aku org yang penuh berwawasan.Jangan marah!

May 1, 2011 at 7:50 PM

Relek lah Tok Cengkenit janganlah marah-marah.

Kita cak kun cak dulu lah:
............................................


Lagu Seloka Cak Kun Cak - SM Salim & M.Nasir

Tan Sri: Satu masa yang telah silam
M.Nasir: Tak dapat diambil kembali

Tan Sri: Melayu mashyur serata alam
M.Nasir: Hidup mewah gagah sekali

Tan Sri: Pahlawan kita nama terbilang
Ditakuti ramai perwira

M.nasir: Melawan musuh tak terbilang
Duet : Gerak semangat kerana bangsa

Tan Sri: Kelekaan jangan dikenang
M.Nasir: Lautan duka kelak dikenang

Tan Sri: Hampir tinggal sehelai benang
M.Nasir: Bencana sengaja dipinang

Tan Sri: Jika perhati bangsa dagang
Kapak beliung ditangan memegang

M.Nasir: Kekayaan hendang diregang
Duet : Akhirnya saudagar pangkat dijulang

Tan Sri: Disulami syair termashyur
M.Nasir: Usahlah berdengkur
Kita yang bertafakur

Duet: Yang mana khilaf tegur menegur
La..la...la..la...

Korus:
Tan Sri: Kulitnya bersih, hati pun bersih
Budi yang baik hatinya pengasih

Kulitnya bersih hatipun bersih
Memikul belati tiada memilih

Jadikah bersih hatipun bersih
Berkata bermulut fasih

Jadikah bersih, hatipun bersih

Duet: Dialah khazanah pintu terpilih
a.a.aa...aa

Tan Sri: Awak yang payang membelah ruyung
M.Nasir: Orang bertandang yang beroleh untung
Akhirnya kita tak akan dihitung

Ha ah! JANGAN SEKADAR BERHIBUR HAYATI PESAN DAN MESEJ DALAM LAGU TU.

Anonymous
May 2, 2011 at 6:51 AM

Ramai orang datang kat Mesia ni sebab dari dulu lagi kita sediakan 'environment' yang aman, damai dan selamat.Kita berteloransi bukannya masa sekarang jer sejak zaman Srivijaya lagi.Kemudian di lanjutkan zaman Kesultanan Melaka.Malah bangsa yang campuran Melayu pun ada jawatan besar dalam istana.Bendahara Melaka pernah di pegang olih Tun Mutahir.Darah campuran Melayu india,bergelar mamak bendahara panggilan istana.Orang lain jangan nak putar alam lah kata orang Mesia ni zalim,diktator dan sebagainya.Bacalah sejarah negeri betul-betul.

Anonymous
May 2, 2011 at 8:50 AM

( Di Petik Dari Komen Ano 7:18 am):Sesungguhnya mereka tak sedar dan tidak memahami ada berjuta-juta mata yang mengawasi,melihat dan sentiasa membangunkan pentadbiran kosmos dan mikro kosmos ini.

Jangan-jangan mereka itu semua sentiasa dilalaikan dan di pukau dengan hal-hal kemewahan dunia.Hingga buta,pekak dan keracunan penyakit Al Wahan.Cukup masa!!! mereka akan di hantar pulang dan digantikan dengan yang lebih baik.Tunggulah....

BerAWASSSSlah....ada jutaan mata yang melihat Anda!!! ))))


Jawapan balas: Uiikk!! sape tu weih...berjuta-jutaan mata tu.Yang aku tahu Malaikat Maut jer yang ada banyak mata kat badannya.Serammmmm!!!

Anonymous
May 2, 2011 at 8:55 AM

EMAS YG SEBENARNYA ADA DI KAABAH.

Anonymous
May 4, 2011 at 1:23 AM

salam..
pada pendapat aku la cerminkan diri kita sama2.tngok apa kita da buat utk bangsa kita Melayu ini?
sebanyak mana pun kita tahu dan kita hujahkan ttg perkara yang terjadi pd bangsa kita kalo kita tak berusaha merubahnya dari diri sendiri takde maknanya.sedangkan salam hanya diberi kepada orang yg dikenali bagaimana kita mahu bersatu menjadi bangsa yang dikatakan hebat satu masa dulu.

sama2 la kita berusaha tuan2 yg terpilih.

melayu itu dulunya hebat,
kini terhina bagai dijerat,
bangkitlah sebelum terlambat,
moga2 mendapat manfaat.

salam

May 14, 2011 at 9:09 AM

Baca blog saya: drilyasharunmalaysia.blogspot.com untuk mengetahui kehebatan dan kesaktian orang Melayu sejak dari zaman purbakala lagi. Sejarah dunia akan bertukar jika terdapat orang Melayu yang sedar tentang sejarah sebenar mereka, bukannya sejarah yang ditulis berpandukan kacamata Barat. Saya dan beberapa orang cendekiawan Melayu sedang mengusahakan agenda bagi mengembalikan kegemilangan orang Melayu seperti di zaman leluhur kita dahulu. Orang Melayu sebenar mempunyai tiga prinsip utama dalam kehidupannya: 1) Tidak boleh berdolak dalik, 2) Tidak boleh berhasad dengki, dan 3) Tidak boleh mungkir janji. Jika anda atau saudara mara dan sahabat handai yang memiliki kriteria ini, itu tandanya Orang Melayu. Kenapakah pergunungan tertinggi di dunia dinamakan Himalaya? Apakah makna "Hi" dan "Malaya" itu? Baca laman web saya bersama Dr Kamari: www.kamarika.com untuk memprogram semula sel di dalam diri anda.

al kawakib
May 20, 2011 at 9:47 PM

Dari komen sesedara suma aku rasa kita kena menilik jauh kebelakang.Malaysia jadi tumpuan ramai orang bukan saja sekarang dulupun memang wujud.Persekitaran semulajadi itu yang membuatakan negara ini suka untuk didiami manusia.Kalau setakat kekayaan emas,hasil komoditi ,tenaga kerja murah dlln...negara lain pun ada juga,india contohnya....batu permata diorang jer besar kepala orang...galian macam tu biasa sangat di jumpai polombong mereka.Di Indonesia buah mengkudu jer besar peha sebab tanah gunung berapi yang subur,...macam2 lah contoh lain....

Itu dulu lah......tapi sekarang selain kita kena berpijak di bumi nyata kita juga kena berhidup dalam situasi semasa.Kita takkan aman buat selamanya,kalaupun musuh tak mahu merompak hasil kita sebab mereka pun kaya-raya juga tapi ada satu sifat manusia ni iaitu suka menjadi dominasi,padahal setiap bangsa tu memiliki daerah kelahiran dan tanah air mereka masing2.

Sifat untuk mendominasi zaman mutakhir ini terhalang olih satu pekara sahaja iaitu sikap-sikap orang hidup bertuhan.Ambil contoh dunia sekarang ni,Islam dilabel sebagai teror,bukan main tinggi martabat keiblisan yang di lukiskan pada Islam dan penganutnya.Padahal hakikat dan fitrah Islam tu sendiri bertentangan dengan sifat keiblisan itu.Sayugia pula Malaysia hari ini adalah satu negara berlatar belakangkan orang Islam,bukan negara Islam syumul tau...Islam sikit-sikit ni pun tak menyenangkan hati para musuh.

ada sikit lagi------------->>>

al kawakib
May 20, 2011 at 9:48 PM

Dalam perang salibisme,pada mulanya ternyata pedang,parang,perisai dan kuda-kuda tak mampu menghancurkan Islam.Tapi apa diorang buat....ya!,Psikology War di lancarkan.Itulah yang orang Malysia hadapi hari ini.pesan Raja Louis Ke-9 sebelum mati bertawan olih umat Islam dulu katanya.'Islam dan umatnya tidak bolih dihancurkan dengan pedang.Tetapi dengan cara halus,melalui pemecahan kepercayaan terhadap aqidah agama mereka.'Caranya tanamkan was-was,ragu-ragu sampai berpecah belah dan kemudian melaga-lagakan kelompok mereka.Ternyat fatwa Raja ini masih valid,ramai orang selalu terlupakan.

Semuanya gara2 sifat Islam yang ada pada Umat Islam.Islam menjadi duri dalam daging bagi agama2 lain.Maksudnya sampai kiamat pun pasti akan berlaku penentangan ini.Ada dalam bentuk Psikology War,Logistik War atau Metafizik War...Akhir zaman Yang HAQ pasti Bertembung dengan yang BATIL.Paling musuh takuti ialah terbagunnya Negara Islam Syumul yang kedua sebelum kianmat tiba.Ini memang ada di nyatakan dalam Hadis.Malaysia,Indonesia,Brunai dan lain negara sebelah sini mempunyai potensi untuk itu...

Ambil masa dan perhatikan betul-betul pergerakkan gejolak dunia hari ini,mula-mula Palestin,pastu Iraq,Iran di momokkan, lepas tu Afghan kemudian Pakistan.. terbaru sekarang ni Tunesia,Mersir,Libya,Yaman,Syria,Bahrin,Oman,Jordan....Bermakna ringkasnya ada tiga geografi yang di gejolakkan dan akan diharu birukan..Ini dapat kita pantau dari trendy dan mood gerakkan mengganyang itu.Antaranya,
1.Kawasan Timur Tengah
2.Kawasan Sekitar Khurasan
...............dan yang ketiga agak-agak korang Di MANA?...hahah jawap?

Adakah Malaysia juga bakal diserang? Jawapannya ialah Ya! Malaysia juga akan dimusnahkan kerana masih berupaya mendirikan Negara Islam Syumul.Mampukah Malaysia bertahan? Dalam Malaysia hanya bangsa Melayu sahaja yang tidak merestui musuh-musuh Islam seperti Zionis,Yahudi dan Nasrani sedangkan bangsa-bangsa lain mengambil mereka sebagai saudara.Hantar kapal Rachel Corrie ke Palestin pun dah menggambarkan kita tak pro Zionis.Maka sebab itu Malaysia sudah tersenarai antara negara yang akan di robohkan.

ada lagi tu ------------------>>>

al kawakib
May 20, 2011 at 9:50 PM

Bagaimana sistem politik sekarang yang menjunjug tinggi sistem Demokrasi Raja Berpelembagaan.Bolihkah ia menyelamatkan Melayu dan Umat Islam?Bagaimana pula parti-parti politik Melayu,UMNO, PAS dan PKR? Jawabnya, tidak. Semua ahli/parti politik sebenarnya terlalu lemah,mudah di beli,amat pengecut dan berbau munafik.Orang begini akan mudah di beli olih Dajjal dengan syurga di tangan kanannya dan neraka di tangan kirinya.Hanya manusia yang beriman dan mengharapkan redha Allah swt sahaja yang mampu bertahan.Mudah nak faham kalau masih mengamalkan ideologi otak manusia agak-agak beriman penuh tak???Tu belum lagi kalau bedah hal penyakit...

RasuIullah saw. bersabda, "Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi saw. menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok, (2) terlalu mewah, (3) menghimpun harta sebanyak mungkin, (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, (5) saling memarahi, (6) hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalim".

Tahun 2013 ialah nombor 13 yang paling di sukai setan,ahli sihir dan para musuh.Nombor itu nombor keramat bagi musuh.,sampaikan bangunan kedai nombor 13 tak de sape nak beli..(Taboos/Devians)..Lihat pula Indonesia dan negara lain di Asia Tenggara.Politik dan kemerosotan ekonominya bakal meruntuhkan sistem sosial kemasyarakatan...bayangkan kalau 400-500- juta penduduk asian bergamuk...! Ramai nya orang datang sebagai anak dagang atau anggap Malaysia sebagai rumah kedua atau one stop center bizznes,itu tak bermakna Malaysia adalah pilihan terbagus.Kita tak tahu latar belakang orang yang keluar masuk dalam negara kita.Jumlah yang ramai tak menggambarkan populariti dan kualiti dalam sokongan ikhlas.

Ramai yang bertandang mungkin jadi seperti sampah,Kerajaan Malaka runtuh salah satu sebabnya kebanjiran orang asing yang tak terkawal.Senang-senang pacak rumah dan bawa budaya yang entah apa2.Bila dah masuk dalam sistem pentabdiran, wali yang asal akan di singkirkan.Cuba perhatikan di Malaysia sekarang ni tak ubah macam zaman Melaka nak runtuh dulu.Pelik !!! kita hari ini ialah tragedi suka berjual beli.Pemimpin pun nak buat bizz juga.Habis kalau begitu.Pemimpin kena memerintah,dahulu adat sangat kuat mendokong pemimpin...falsafah anak negeri:"Pemimpin/Raja itu tegaknya sehelai sepinggang,Istana didirikan,beras barang makanan dihidangkan,berkahwin di surikan,daulah di sinarkan taat setia di julang di batu jemala..."macam tu sekali pimpinan.Rakyat mendokong penuh Wali /Pemimpin.Zaman sekarang susah, pemimpin kejap nak bizzness,kejap nak memimpin....apa tah....!

Sedangkan umum tahu sistem bizz sekarang dalam apa pun bentuknya tetap duduk dalam sistem buatan musuh.Giller ke hapa...jerumuskan diri dalam kaedah-kaedah musuh.Nampaknya tragedi akan berulang kembali bila Melaka membawa sistem luar masuk maka beberapa tahun lepas tu ia terbuka olih tangan-tangan jajahan.Pemimpin yang tegar perlu membangunkan sistem perdagangannya sendiri.Perdagangan Islam bukannya satu perjudian,peperangan atau memerah keringat orang seperti budaya riba dan bunga yang menggila.Perdagangan Islam ialah Ibadah dalam meraih Redha Allah.

ada lagi sinun----------->>>

al kawakib
May 20, 2011 at 9:51 PM

Perdagangan Islam ialah Ihsan Bizz.Mana ada Ihsan Bizz wujud sekarang ni...Hadis untaian Rasullullah kat atas tu ialah rentatan apa yang berlaku sekarang ini.......Tambahan jual beli di bayar dengan matawang kertas,kadang kadang wang kertas tak ada tapi cuma nombor-nombor jer yang bertukar dalam transaksi perbankan komputer.Hahaha...perdagangan palsu kah itu?...hanya menukar digit-digit nombor.Lucu sekali perdagangan yang macam tu.Sikit masa lagi orang akan berjual beli dengan air liur jer...malah ada ustaz yang meng YES kan sistem perdagangan begini dengan hukum-hakamnya.Padahal hanya tukaran digit nombor...apakah itu satu jual-beli???...sedih!! kalau pemimpin masa depan cuma berpeluk tubuh dan sokong mati-matian pulak....takkan nak masuk lubang biawak kedua kali atau jatuh gaung dengan masjid tepi jurang sekaligus......

Jadi, Malaysia sebagai negara pilihan adalah tidak relevan lagi sekarang....Malaysia mengikut ramuan musuh ialah tempat bahaya dan dalam pemerhatian.Hanya ada dua sahaja pilihan untuk Malaysia, dihancur lumatkan,di takluk atau di jual....hahaha...:) BERSEDIAKAH KITA DILELONG?

roger & out ***

Anonymous
May 20, 2011 at 10:03 PM

raja loise ke sepuluh ke ke sembilan ...bros?! :)

May 21, 2011 at 8:41 PM

Salam Ahad.

Banyak Reasonnya. Bagi Yang Nak Tahu Lebih Dalam, Concerning About Safety And Security In/On Our BeLoved Country, BarangKali Di Laman Ini Adalah Antara Salah Satu Port Dan Sumber TerBaik Untuk DiTerokai.

MOM.Net (http://militaryofmalaysia.net/)

Salam SePanjang Abad.

Anonymous
July 10, 2011 at 6:35 PM

Negara Malaysia tersimpannya keturunan Bani Hasyim yang telah di lindungi oleh ALLAH,keturunan ini akan dibangkitkan oleh ALLAH diakhir zaman ini untuk menegakan Agama Islam yang benar-benar berpegang kepada ALQURAN & SUNNAH berdakwah dan seterusnya memerintah berlandaskan hukum ALLAH,ALQURAN&SUNNAH. Mereka tidak lagi takut untuk memterbalikan sistem demokrasi kapitalis kepada Hukum Pemerintahan Islam yang sebenar. Merekalah yang akan menjadi Khalifah/Raja/Sultan yg sebenar2nya. Masa yang dijanjikan oleh ALLAH untuk kebangkitan mujaddid2 akhir zaman sudah hampir. Mujaddid2 akhir zaman ini akan menjadi pembantu2 kepada Imam Mahdi dan akan menyerahkan pemerintahan ini kepada Imam Mahdi setelah ia muncul. Mereka ini jugalah yang membangkitkan kembali Empayar Islam Kerajaan Langkasuka yang pernah terbilang dahulu. Marilah kita semua berpegang dan memahami apa itu yang di katakan ALQURAN&SUNNAH dan mencari keturunan-keturunan Bani Hasyim agar kita dapat sama2 berjuang bersama mereka untuk menegakan ketuanan Islam sebagai simbol pemerintahan yang paling Agung.rajanusantara_group

Anonymous
July 27, 2011 at 9:44 PM

KENAPA MALAYSIA sebagai pilihan dunia?

Apakah kita tidak sadar, malaysia dijadikan pilihan dunia bukan untuk dijadikan kunjungan, tapi untuk diambil emas harta, dan juga agama dan juga budaya dan budi pekerti..(perubahan budaya modern yang mengarah ke barat)
ini sama saja dijajah dan dijarah orang luar....

betulkah?

Anonymous
September 29, 2011 at 8:34 PM

Salaamun alaykum..!

Pada hamba, Malaysia adalah sebuah bumi yg sangat bertuah.

Cerita hakikat, mohon difikirkan persoalan-persoalan ini.

Persoalan :
- Kenapa malaysia ada 14 buah negeri?
- Kenapa lambang malaysia ada bulan dan bintang (dalam kedudukan yg sangat hampir?)
- kenapa setiap negeri ada darul? i.e : selangor darul ihsan dsbg..
- kenapa peta bumi malaysia berbentuk seperti faraj (ada dalam hadis - sila cari dan kaji)
- kenapa malaysia mempunyai masyarakat yang majmuk (apa kesamaannya dgn sejarah Islam zaman Rasulallah?)
- Dari sgi geografi, kenapa malaysia berada di garisan Khatulistiwa?
- Kenapa Malaysia ada Agong (ketua kepada Sultan/Raja dari setiap negeri?
- Dari segi sejarah, Sultanul Auliya' Syeikh Abdul Qadir Jailani pernah datang ke Malaysia (Kedah) ; kenapa?

lapangkan dada, fikirkan perkara ini.
setiap perkara/peristiwa yang terjadi ada RAHSIA di sebaliknya.

~zikir & fikir~

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger