Total Pageviews

Jika masa itu RUNTUH 2


Andai kata;
zaman kuno yang beribu-ribu atau juta-juta tahun dulu sebenarnya adalah masa depan
beratus-ratus atau beribu-ribu tahun dari sekarang.

Andai kata,
ATLANTIS atau LEMURIA yang di katakan kota dewa itu sebenarnya sebuah bandar canggih di masa depan, tapi di temui oleh pengembara dari zaman dahulu?!
Kemudian, ia menjadi inspirasi kepada zaman kita untuk membina sesuatu seperti itu. Bila ketamadunan manusia mulai pupus, ia kembali ke zaman dahulu kala dan berputar tanpa had.

INILAH TORUS MASA.
suatu yang infiniti, tiada kesudahan tetapi sentiasa berkembang.
Mesti anda pening dan penat untuk memikirkan logikal dari kisah ini, bukan?

Ketahuilah, saintis kita sedang menkaji dan memahami teori masa dan dalam QURAN di sebut tentang MASA itu suatu KERUGIAN. Jika di tafsirkan, ianya suatu yang berbentuk ilusi dan sangkaan. 
Kemudian, ia di sambung dengan KECUALI ORANG YANG BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARAN DAN KESABARAN.

Jika masa itu suatu sangkaan manusia yang berfungsi sebagai bahan ukur, maka apa KEBENARAN di sebalik masa? Masa berfungsi bila ada pergerakkan cahaya. Jika tanpa cahaya, andai kita terkurung dalam bilik gelap atau penjara, kita tak akan merasai MASA itu. Bahkan, kita akan tertanya-tanya, hari ini hari apa, sekarang sudah pukul berapa, tarikh hari ini apa dan sebagainya.

Itu menunjukkankan MANUSIA DALAM ILUSI (sangkaan mindanya sendiri). Dalam sangkaan yang berpunca dari kepercayaan yang di pandu oleh getusan rasa hati. Manusia sentiasa mahu mengukur sesuatu. Begitu juga dengan masa. Dek kerana itulah, semakin modern, semakin ke masa depan, semakin pantas kita rasa masa itu berjalan.


Kenapa hal itu terjadi?
Ini kerana kita selalu pandang masa itu suatu LINEAR, suatu yg lurus.
Akan tetapi, dalam masa yang sama, kita selalu kata 'sejarah mgkn berulang'. Sebenarnya masa tu suatu putaran yg random. Suatu LOOP yang bersambung tetapi bukan juga bulatan yang sehala. Bahkan, ianya seperti sebuah piring yang luas, titis air di piring itu boleh bergerak ke mana-mana penjuru piring masa itu.

saintis kata, kita ini multi layer dimensi,
Andai kata kita di bumi lahir, kita di alam A, B, C pun turut lahir, sejajar dgn pertumbuhbesaran kita, walaupun A, B dan C tu berada di masa, tempat yg berbeza.
sebab tu ada org alami dejavu, terasa pernah pergi suatu tmpt walaupun tak penah pergi. secara teorinya, kita di A pernah lalui masa tu, kita di B, baru saja lalui tempat tu. sedangkan A dan B adalah suatu kesedaran yg sama tp berlainan diri.

Asbab itu la ada org rasa dia pernah idup zaman dulu..
sebenarnya, dia tak idup pun di zaman dulu, dia tetap dia di zaman ni. tapi, dia di dimensi masa yg berbeza yang hidup di zaman dulu, memberi kesedaran-pengalaman-ilmu pada kita di zaman ini dan vice versa.

Anda kata kita mencipta mesin masa, kita kata nak kembali ke zaman dulu, sebenarnya kita kembali ke masa depan (back to future). Pening kan teori ni? Ibaratkan saja MASA itu seperti AIR.
Ia mengalir dari punca, kemudian kepada sungai, dan terus ke laut. Kemudian, ia naik ke langit dan menjadi titisan hujan (individual) dan meresap dalam tanah dan kembali jadi punca.

Ini la zaman dulu buat simbol 'naga/serpent' gigit ekor sendiri. TORUS, sentiasa repeat, infinity.
apapun, ni teori saje. ia masih lagi suatu perspective. tak de yg absolute dlm sangkaan tntg masa
.

Ramai yang berkata, MELAYU itu akan jadi suatu bangsa yang hebat... Maka buktikanlah wahai pendeta.
Pada zaman dahulu, di katakan bahawa suatu kaum di sebut MIM itu menjadi 'cradle of civiliation'. Andai benarlah teori ini, jika bangsa ini mulai bangkit dan memahami teori masa dan asas kewujudan, maka, inspirasi 'cradle of civilization' itu akan mereka miliki.

Dari situ, masa depan tanah ini menjadi suatu kota yang hebat dan takkala itulah 'masa silam' itu sebenarnya adalah 'masa depan'. Kita berulang alik dari masa ke masa yang lain. Kita mengajar tamadun sana sini dengan kefahaman dari masa depan. Apakah perkara ini tidak mungkin berlaku?

Ketahuilah, tiap apa yang di fikirkan oleh manusia itu adalah wujud. Cumanya, antara ianya di realitikan atau tidak. Sesuatu konsep design atau penciptaan itu bermula dari IDEA, kemudian kepada KONSEP dan seterusnya PENCIPTAAN.

Tapi, beranikah kaum di tanah malayu ini mengambil cabaran ini? Atau mahu tunggu di pupuskan saja. Ada dua pilihan... Tidak melayu hilang di dunia atau pupus di dunia. Pilihan di tangan kita 


Berikut pula adalah nota yang saya ambil dari sebuah Fb,
 "Bumi adalah terapung ditempatnya.

+ Lihatlah pada gambar bahawa ia terapung seolah2 seperti ombak dilaut.
Kaabah tetap pada tempat sebagai pusat di mana,
"Allah telah menjadikan Kaabah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia" Al Maidah 97.
Bulan dan matahari pula mengelilingi bumi juga secara terapung sebagaimana,

"matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing" Yaasin 40.

Keadaan ini juga yang menyebabkan berlakunya Perige dan Apogee pada jarak matahari dan bulan yang mengelilingi bumi kerana masing2 mempunyai medan kuasa.
Pergerakan matahari dan bulan mengorbit bumi pula ditunjukkan sebagaimana,

"Dia juga menjadikan malam melingkari siang dan menjadikan siang melingkari malam" Az Zumar 5

Perbuatan melingkari ini pula boleh diterjemahkan seperti melilit serban ke kepala.
Setiap kali serban dililitkan dua daya tekanan akan bertembung iaitu daya tekanan dari tangan dan daya tekanan dari kepala. Titik pertembungan itu berlaku ditempat lilitan sedang dibuat. Kepala akan bergerak ke arah tekanan kerana tiada orang yang melilit serban tanpa kepala tidak bergerak. Begitulah juga perumpamaan pada bumi yang terapung dimana kaabah itulah pusatnya juga pusat kepada semua perkara di bawah arsy. ~Allah Pemberi Cahaya Langit dan Bumi~"


Ketahuilah kita bahawa semua perkara ini BERULANGAN.
Jika anda mengkaji tentang GOLDEN RATIO, FIBO, FRACTAL dan sebagainya, ianya semua berulangan. Dari kecil ke besar, dari dalam ke luar, dari ghaib ke nyata...
Suatu infiniti yang tiada had. Tapi, apakah kita mampu menafsir di sebalik perkara-perkara itu untuk di terjemahkan ke dalam ketamadunan dan kesempurnaan diri?


Wallahualam
Share this post :

+ comments + 12 comments

Anonymous
July 25, 2013 at 7:30 AM

"Kemudian, ia menjadi inspirasi kepada zaman kita untuk membina sesuatu seperti itu"

time paradox, macam cerita doremon episod last. Doremon menjadi inspirasi kepada nobita untuk cipta robot di masa depan, padahal doremon tu sendiri dtg dari masa depan.

masa tu satu ilusi, agak2 dalam syurga nanti masa tu diinstal tak ye.. tiada malam dan kekal muda.

teori multiuniverse, saya pernah terfikir jugak, tapi berkonflik dengan 'Muhammad' adakah ada juga Muhammad di alam A,B,C..??

-staff

Anonymous
July 25, 2013 at 10:40 AM

Pening.. Huhu

haru
July 26, 2013 at 7:07 AM

masa silam, sekarang, depan semuanya berhubung pada titik sifar...

Anonymous
July 26, 2013 at 7:49 AM

dejavu, katanya brlaku sbb roh kita d zaman itu pernah mengalami peristiwa yg sama seperti apa yg di dejavu kan. Ingatan hilang cuma tinggal serpihan sahaja. Benarkah?

Anonymous
July 26, 2013 at 8:40 AM

Selain dari multi layer dimention..

Mungkin juga sbb ada beberapa org yg mempunyai memory darah(dna) yg sama...

Memory dlm darah ni yg bolej mngembara ke masa silam..

..
July 26, 2013 at 8:20 PM

dari tiada kepada ada semudah petik jari..
apatah lagi barang yg sudah ada nih..
lagilah sonang..hehe..

July 28, 2013 at 8:42 AM

karya hebat!

A scientist
July 29, 2013 at 3:47 AM

Masa diukur pada perubahan pergerakan bumi dari satu titik ke satu titik pada orbitnya yang mengelilingi matahari. walaupun bumi berpusing pada orbitnya secara tetap, adakah ia berulang pada titik yang sama? Jawapannya tidak kerana dikatakan alam semesta ini mengembang jadi putarannya bumi mengelilingi matahari pada satu tahun ke tahun yang seterusnya menjadi lebih besar. Jika bumi berhenti bergerak, semuanya akan musnah, barulah dikatakan masa itu runtuh kerana manusia sudah tidak boleh mengukur perubahan pergerakan bumi lagi yang menjadi asas kepada kewujudan masa.

July 30, 2013 at 3:47 PM

Macam mana cara nak manipulasi masa? Adakah ianya semua berdasarkan pemikiran?

July 31, 2013 at 1:00 AM

Nur Syazwan Arasy Norazmy :

sebenarnya tak ada yang memanipulasi masa kerana masa itu sendiri adalah sangkaan manusia. sehari2 jika diri dia terasa masa cepat berlalu, maka, cepatlah masa itu berjalan.

berlainan pula dgn org lain. terasa masa sangat lambat berjalan. Masa itu PERASAAN yang terjadi dari sangkaan sebenarnya.

cara untuk memanipulasikan masalah adalah, kontrol perasaan atau sangkaan kita.

saya sendiri pun sukar untuk 'mengawal' masa kerasa perasaan saya sering berubah2. kejap terlampau aktif kejap terlampau pasif.

August 3, 2013 at 1:07 PM

Baiklah.. Terima kasih saudara hasell...

Anonymous
August 9, 2013 at 11:57 PM

'Muhammad; ada di setiap alam 'A','B' C (Multilayer dimensi= 7 petala langit & 7 petala bumi serta apa yang ada di antaranya)Cari lah Pawang Diraja asal bersalasilah 'Pawang Rajab'yang memiliki ilmu 'Membelah 7 lapisan Ruh'yang membolehkan decode memory chip anda.....

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger