Total Pageviews

Mengapa Buang Adat Jika Mahu Islam ?

adat melayu kita mulai lupa siapa kita sebenarnya


Adat jangan dibuang, tanpa adat, identiti bangsa tiada. sebab dah termaktub dlm quran tentang dicipta manusia berbangsa-bangsa, dan untuk saling kenal mengenali. Itu sunnahtullah. Jika buang adat atau bangsa, kita engkar sunnahtullah. Kita cuba jadi manusia yang tiada identiti dan arah tuju.
Islam ni syumul. islam boleh dan pasti menyempurnakan pelbagai bangsa. islam ajar tntg akhlak yg baik, sifat untuk bertuhan dan amal makruf nahi mungkar. Itulah menjadi kesempurnaan bangsa. Kita pernah menjadi sempurna suatu tika dulu tapi kita jadi alpa kerana kita mulai mengikut nafsu, akibatnya kita di robek selama 500 tahun.
Adat istiada melayu dah cantik sbb dah di saluti dengan islam. cumanya, sekarang, kita kurang amal makruf nahi mungkar dan akhlak yang sempurna. Bukan salah adat jika kita mulai jatuh. Kita cuba buang adat sebab kita anggap ia bertentangan dengan islam, sedangkan adat kita sudah di baluti dengan kesempurnaan islam sejak dahulu lagi. Bukankah adat mengajar kita supaya berakhlak mulia, amar makruf nahi mungkar dan sentiasa berbuat baik terhadap manusia dan alam?!
Adat istiadat melayu ajar kita untuk berakhlak mulia dan amar makruf anhi mungkar, tapi jarang kita buat, sebab kita anggap semua tu tak perlu. Akibatnya, kita lupa jati diri, dan kita try follow adat kaum lain, dan kita mula jadi caca marba. islam ke mana, adat pun terus hilang. Tingkatkan jati diri kita dengan adat istiadat yang berakhlak mulia. Jangan memakai adat, tapi tidak di saluti Islam. Kerana ADAT itu mengajar, dan ISLAM itu pula tujuan mengajar.
Share this post :

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger