Total Pageviews

BANGSA MIM - tak hilang didunia (siri extra 1)



BANGSA MIM - fosil yang sentiasa wujud

Takkala kita digasak dengan pelbagai cabaran pada
masa kini bahkan ada yang bertanya kenapa melayu tiada tulisan sendiri. Dan bila kita tunjukkan tulisan jawi, mereka akan kata itu adalah tulisan arabic. Dan kini kita menulis dalam tulisan rumi yang datang dari latin.

Untuk pengetahuan semua, pada tahun 2009 yang lalu, saya telah siarkan siri bangsa MIM (dan mencedok mengolah tanpa kreditkan karya asal ini. Tapi saya maafkan, cuma sy bmbg jika pengciplak itu di asak soalan, dia tak dapat jawap, dan marah kepada pembaca kerana dia sndiri tak tahu apa yang diceduknya. Disini saya risaukan hilangnya BERKAT ilmu padahal kita sedang berikan ilmu pada oranh lain. Tidakkah ini ironi?).

Baiklah, secara kesimpulannya, bangsa mim adalah suatu jurai keturunan yang menetap di pentas sunda. Kemudian selepas berlaku banjir besar 20000 tahun lalu (mengikut model young dryas), penduduk pentas sunda terbahagi kepada 2 kelompok.

1. Yang berjaya melarikan diri ke daratan lain. Dan mengikut fakta lainnya, mereka terselamat kerana diselamatkan oleh bahtera nuh a.s. jurai ini kebanyakkan bercampur dengan jurai lain.

Dan sepanjang migrasi mereka dari timur tengah kembali ke "bekas" pentas sunda, jurai ini menghasilkan bangsa dan ketamadunan shinggalah mereka berhenti di semenanjung dan daratan sekitar. Proses ini terus menerus berlaku sehingga kini.

Proses inilah digelar adaptasi dan asimilasi. Proses pencampuran kembali DNA yg telah bercampur baur dgn jurai asing dengan jurai no.2 dibawah ini.

Kebiasaannya, jurai no.1 ini akan dilantio menjadi raja dan disahkan oleh jurai no.2 seperti contoh kisah hikayat merong mahawangsa atau kisah demang lebar daun. Ini seolah-olah mengimbau kembali kisah "alas tubirabbikum" ketika diawal penciptaan alam.

2. Yang berjaya selamatkan diri dengan berada ditempat paling tinggi. Daratan tinggi ini kemudiannya menjadi semenanjung malaysia dan kepulauan2 di nusantara. Golongan ini membawa kepada jurai orang asal atau orang asli. Jurai ini menyimpan ilmu yang pernah dimiliki oleh penduduk sundaland sebelum banjir besar dalam bentuk 'lafaz' atau kisah, motif seni, ilmu pusaka dan tahu koordinat tertentu yang ada menyimpan rahsia tentang hal-hal yang tidak boleh di sampaikan pada umum. Pendek kata, mereka adalah penyimpan mohor dan tukang lantik raja yang ada pada jurai no.1 tadi.

Jadi, apa pula kaitan semua ini dengan cabaran kita hari ini? Tidak lain tidak bukan, ada golongan yang segaja menjolok sarang tebuan kerana jelas tampak dua jurai diatas sedang tidur. Dan bagusnya, jurai no.1 itu bersedia untuk sentiasa asimlasi atau adaptasi dengan segala perubahan yang mendatang. Kerana itulah tulisan melayu boleh berubaj dari rencong ke kawi kemudian ke jawi dan kini rumi. Kita adalah jurai yang HIGHLY SURVIVAL. Seakan fosil yang pasti akan wujud walau alam berubah ganas. Itulah dinamakan BANGSA MIM.

Cumanya, jurai no.1 perlu menerima atau mendapatkan kembali ilmu yanh saya sebut sebagai ilmu segala dari pemegang ilmu yang banyaknya disimpan rapi oleh oranh asal atai orang asli. Bahkan ada orang kampung, hidup nampak seperti orang gila tapi dia sedang memerhati kehidupan kampung dan melaporkan pada "orang atas".

Kesimpulannya, BANGSA MIM itu adalah suatu proses evolusi bangsa yang sentiasa mengadaptasi dan asimilasi dengan perubahan sekitar. Akan tetapi jiwa dan ilmunya tetap kekal seperti nenek moyangnya. Dia sentiasa membawa adat istiadat. Dari situ menghasilkan akhlak yang baik. Dan akhlak yang baik menjadi rahmatul lil alamin. Maka dengan itulah baru wasiat ADAM a.s untuk anak cucunya menjadi khalifah bumi benar-benar terlaksana.

Sekian
Wassalam
26hb oct 2018

Anda boleh membaca siri ini mulai dengan:
http://nusanaga.blogspot.com/2009/10/bangsa-mim-takkan-hilang-di-dunia-siri.html
Share this post :

+ comments + 7 comments

Anonymous
November 29, 2018 at 3:07 AM

Assalamualaikum,t/kasih berkongsi ilmu semoga dlm rahmat Allahswt dr saya baharuddin

January 4, 2019 at 8:52 AM

Lama xupdate.. ade fb x tuan? Nak follow

March 14, 2020 at 11:32 AM

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
Tel ............. +1 (304)997-4034
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

March 17, 2020 at 12:42 PM

Assalamualaikum
Nama saya Kemala Jayachandra
Dari Jakarta selatan Indonesia
e-mail: kemalajayachandra438@gmail.com
Saya berterima kasih kepada ALLAH untuk membuat kesedihan saya berakhir melalui RYAN CEANIC LOAN FIRM untuk beberapa waktu sekarang perdagangan saya telah turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan perdagangan saya kembali, saya telah ditipu berkali-kali semua janji saya pada pinjaman tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, jadi saya bertemu RYAN CEANIC dan memberi saya pinjaman Rp 1 miliar (Rp 1.000.000.000), saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman dan biaya transfer sebelum pinjaman saya dipindahkan ke akun saya, mereka yang mencari pinjaman harus hati-hati karena 75% dari pinjaman online palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi RYAN CEANIC LOAN FIRM adalah 100% peminjam pinjaman online,
E-mail: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
Whatsapps: +4915772501298

Nama saya CELINA DAHIRU dari dusun jajar RT 04 RW 18 desa petak kecamatan Malo kabupaten Bojonegoro provinsi Jawa timur, Indonesia.
Saya mahu menggunakan media ini untuk mengingatkan anda semua untuk melihat dengan teliti, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar perjanjian palsu kepada anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka, kerana mereka akan meminta bayaran yuran lesen dan yuran pemindahan, jadi berhati-hatilah dengan pemberi pinjaman penipuan.

Baru-baru ini, saya terkurung dari segi kewangan dan terdesak, saya ditipu oleh pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Allah mengarahkan saya melihat kesaksian seorang ibu Amalia Anmangkurat melalui e-mel amaliaanmangkurat@gmail.com dan Margaretha Asmaran melalui e-mel margarethaasmaran@gmail.com di blog dan facebook yang mendapat pinjaman dan merujuk saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif ibu yang sangat dipercayai dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp50.000.000 (50 juta) dalam waktu kurang dari 15 jam tanpa tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut apabila saya memeriksa baki bank saya dan mendapati bahawa jumlah pinjaman yang saya gunakan terus dipindahkan ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah.

Kerana saya berjanji untuk berkongsi berita baik, sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi ibu menerusi e-mel Whatsapp 19147057484 yang asal: rikaandersonloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan, dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: celinadahiru@gmail.com dan Najwa Mohamed yang juga memperkenalkan dan memaklumkan Ms. RIKA ANDERSON. Anda juga boleh menghubungi beliau melalui e-mel: najwamohamedh@gmail.com sekarang. Apa yang akan saya lakukan adalah memenuhi ansuran bulanan saya yang saya hantar terus ke akaun bank syarikat mereka.

LOAN LOAN ANDERSON SYARIKAT
E-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com
Panggilan / Whatsapp: +15183602491
Ibu Pejabat: 228 Park Ave S, New York, NY 10003-1502, Amerika Syarikat
Cukai / CAC /: 1095/0730/2028
Mahkamah Agung New York County, NY9016 34001

April 15, 2020 at 1:34 PM

Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata bahwa dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu sehingga saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya kehilangan 16 juta buah hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

nama ibu: Yanti Ari
nomor telepon: +62 821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
Kota: Medan
email ibu: ariy6261@gmail.com
Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

Jadi saya memberi saran kepada semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit ini karena pandemi coronavirus.

December 10, 2020 at 6:39 AM

KESAKSIAN TENTANG BAGAIMANA SAYA MENDAPAT PINJAMAN DARI PERUSAHAAN KEUANGAN ASLI MINGGU TERAKHIR. Email untuk tanggapan segera: Whatsapp +19292227023 drbenjaminfinance@gmail.com

Saya Nyonya, Leores J Miguel dengan nama, Saya tinggal di Amerika Serikat, yang telah menjadi korban penipuan begitu banyak pemberi pinjaman palsu secara online antara November tahun lalu hingga Juli tahun ini, tetapi saya sangat berterima kasih kepada pencipta saya sehingga dia akhirnya tersenyum pada saya dengan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman baru ini yang membuat saya tersenyum di tahun 2020 ini dan dia tidak menipu saya dan juga dengan tidak menipu atau membohongi saya dan teman-teman saya tetapi bagaimanapun perusahaan pemberi pinjaman ini adalah BENJAMIN PINJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE (drbenjaminfinance@gmail.com) memberi saya pinjaman 2% yang jumlahnya $ 900.000,00 dolar Amerika Serikat setelah saya menyetujui syarat dan ketentuan perusahaan mereka dan satu hal penting yang saya sukai dari perusahaan pinjaman ini adalah mereka cepat dan unik. {Dr.Benjamin Scarlet Owen} juga dapat membantu Anda dengan penawaran pinjaman yang sah. Dia juga membantu beberapa rekan saya yang lain. Jika Anda membutuhkan pinjaman asli tanpa biaya / tekanan, dia adalah pemberi pinjaman yang tepat untuk menghapus masalah dan krisis keuangan Anda hari ini. BENJAMIN PINJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE menyimpan semua informasi tentang cara mendapatkan uang dengan cepat dan tanpa rasa sakit melalui Whatsapp +19292227023 Email: drbenjaminfinance@gmail.com

Ketika datang ke krisis keuangan dan pinjaman maka BENJAMIN PINJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE adalah tempat yang harus dituju tolong katakan padanya Saya Ny. Leores Miguel mengarahkan Anda Semoga Sukses ....

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger