Total Pageviews

SYAIR HAMZA FANSURI



"Hamzah Fansuri di dalam Mekah, Mencari Tuhan di Bait Al Kaabah, Di Barus ke Qudus terlalu payah, Akhirnya bertemu di dalam rumah.

Hamzah Syahr Nawi zahirnya Jawi, Batinnya cahaya Ahmad yang safi, Sungguh pun ia terhina jati, Asyiqnya daim akan Dzat Al Bari."
Share this post :

+ comments + 6 comments

.
April 21, 2014 at 11:37 PM

akuku.....
rupanya..
yang dicari selama ini...
berada dihadapan mata..
cuma hanya ku lihat tapi tak ku nampak rupanya.

aku yang terhijab.

Anonymous
April 22, 2014 at 9:18 AM

Mengaku syirik,
Bercerai syirik,
Besekutu syirik,
Barang laisa kamislihi...m

.
April 23, 2014 at 5:43 AM

syaiun lillah...

Anonymous
April 27, 2014 at 9:48 PM

Dikatakan carilah Aku dalam Aku. Maka; disampaikanlah olehNya dengan carilah akan kamu mim yg tersembunyi. Justeru itu bertanyakan akan diri itu tentang mim. Maka dijawablah akanNya mim itulah diri kamu yang berdiri pada sifat mim ha mim dal iaitu mim yang sempurna akan ha mim dal. Seterusnya ditanya dengan soal mana akan letaknya nama kamu pada diri kamu? Maka diri pun menjawab dan dibalas akanNya seperti demikian, ku letakkan namaku atas jasadku (binasa), atas nyawaku@nafsu kerana aku melihat amalku (binasa), atas akalku kerana aku memahami dengan ilmu padaku(binasa). Maka jika begitu, tiada aku akan jawapannya. Nama mu atas sifatmu yang berdiri atas sifatku dalam a'dammu yakni ketiadaamu melalui nur mim ha mim dal yang asal terpancar dari alif ha mim dal. Barulah hidup kamu disisiKu.

May 23, 2019 at 4:04 AM

Akhirnya terbuka hijabnya..Alhamdulillah..tak perlu lagi jauh2 utk mencarinya.. =)

May 23, 2019 at 4:05 AM

Abis tu mcm mana?''haha..ingatlah samapi tak ingat.. =)

Post a Comment

Artikel lama Nusanaga

ALL TIME POPULAR

 
TEAM: TUBEPANAS | atasbawah | fan page
Copyright © 1999. Nusanaga - All Rights Reserved
Template Created by NUSANAGA Published by hasellusiby
Proudly powered by Blogger